الفصل 32
*روايات يمنيه عربيه 📚🖋️🇾🇪*
رواية ~الإنتـــــ🔏ـــــقام⚝~
*البارت رقــــــــ32ــــــم*ِ
.
https://whatsapp.com/channel/0029VajEuafBKfi6URrMh93y/2560
طالع في غرفه بلال ...
بلال: مالش رزعتي الباب هكذا
وجدان: اول واخر من تزوج لقانه وزنط قله الولف
بلال: من هي ماحصل ؟
وجدان: ايج (آية بعصبيه)
بلال: خير ماقد فعلتي
وجدان بعصبيه: انا ماقد فعلت ؟ ليش مش هي اللي فعلت !! اسال اختك لو انا كذابه
بلال: طيب الان اهدأي شويه وبعدين نتناقش
وجدان: طبعا لانها مش آية اللي زعلانه اما انا طز فيني اهدا ومش هامك تعرف ايش
بلال: طيب ايش حصل
وجدان: بتمشيني على قد عقلي ؟؟
بلال قام وخرج من الغرفة: يا الله خارجني.
.
.
وقت المغرب..
آية: يله انا شاخطى ذلحين معي مذاكره وارتب البيت واجهز عشاء لمصطفى مسكين تغدى خارج
رحاب: تمام الله معش
وصلت بيتها رتبت ونظفت سوت العشاء وجلست تراجع وتذاكر اللي فاتها من محاضرات.
.
.
بيت خاله مصطفى ( امه اللي ربته)
مصطفى واقف في الباب
امه: ادخل
مصطفى: مستعجل بس جي يا اماه للباب بساعتي احاكيش
امه واقفة في الباب
مصطفى خرج فلوس وناولها
امه: يا ابني والله ان عاد الفلوس حق الشهر الاول معي خلي حاجتك قد معك بيت
مصطفى: الحمدلله خير الله ملان ، ماتشتي شي ياغاليه
امه: امانه يا ابني خلي آية في عيونك والله ان البنت طيبه ومسكينه انت داري ماقلت لك امس....!!
مصطفى: ماتقلي لي ؟
امه: البنت يتيمه ترحم ربتها خالتها ومن مرات التقيت بها احسها انانيه مافي حسها منها
مصطفى: قد لاحظت حين سرت بيتهم اسلوبها وكلامها ، لاتوصيني عليها وصيها عليا
امه ضحكت: الله يجبرني بك وبعيالي
مصطفى: ويخليش لنا هيا خاطرش
امه جلست تدعي له.
مصطفى شغل السياره ومشي وصل البيت دخل..
ياسلااام لما واحد قد معه مره قمريه يوصل ولقمته ولبسه وبقعته مرتبه اللهم لك الحمد
آية مستحيه ومبسوطه من كلامه مبتسمه له
مصطفى: انبسطتي اليوم؟
آية: الحمدلله
مصطفى: جاوووع مافعلتي
آية: فعلت فاصوليا ناشفه
مصطفى: هيا بسرررعه قربي
آية: يلا غير ملابسك وانا اجهز الأكل
مصطفى بممازحه: تؤمري ياعيون مصطفى
.
.
بيت بلال ..
بلال وصل وجلس نازل مع رحاب ماطلع
رحاب: مالك ضابح
بلال: يا اختي معي مره نكديه يوم تسلى وعشر ايام ضابحه تدور مشاكل مليت تصدقي ماعد اشتي اطلع
رحاب: الله يهديها بس
بلال: ماوقع اليوم ليش طلعت معصبه
رحاب: والله مرتك يا اخي فضوليه وكلامها مستفز وتعرف آية لقنه ماسكتت لها
بلال: ماناش داري ليش بتكرهها قد حاولت أتفهم غيرتها واحترمتها وحقها تغير بس زيدت بها
رحاب: تغير من ايش ياسعم البنت ولابتذكرك
بلال: خليها تسلى وتسد من نفسها..
.
.
بيت فاروق..
هاجر: بنتك بتتصلك بتسال عليك.
فاروق مطنش
هاجر: تزوجت ولاعد ذكرتك مانا مش انا مراعيه لها انا غاثيه عليك كيف باعتك وانت بتدي رأسك عليها
فاروق: مشغوله البنت فاتها شهر من القرايه
هاجر: واين اهم انت او القرايه بس عشان تعرف من بيهتم بك ومطنش لهم واللي مدي راسك عليها مطنشه لك
فاروق ساكت ورسل لآية رساله عتاب: عاد الناس يرسلوا على الاقل كيف انت يا ابي؟
آية اتصلت له وشرحت له وضعها مع الجامعه وانشغالاتها...
مصطفى وصل له اتصال من الخارج قام من الغرفه وخرج يرد..
آية كملت تكلم أبوها وقامت تدور فين مصطفى ..؟؟!
.
.
بيت بلال..
وجدان بتتكلم في التلفون سمعها بتتكلم: يعني ايش افعل معه ؟؟
بلال غلق الباب بعد مادخل وسمع اخر جمله: ولاتفعلي شي اجلسي بس اسمعي للي بيعلموش عليا
وجدان كملت المكالمه وقفلت بسرعه: مش انت داري شي ليش تتكلم هكذا سمعتك امي
بلال: قلت لش بطلي شكاوي للناس عيب عليش انتي الغلطانه ومش داريه بنفسش
وجدان: مش انت داري على ايش اول
بلال: واخر مره يخرج مواضيع تخصنا بتسمعي كل ما اقل ادي لش فرصه وان انتي بتزيدي بها وتكرهيني فيش
وجدان بتبكي: انت دايما مابتتفهمني تغيرت قوي كيف كنت اول ماتزوجتك
بلال: بالضبط يعني مش العيب فيني كنت حالي معش لكن الغلط دايما منش وماتشوفيه وتستوعبيه وتتغيري
وجدان: طيب كيف استوعب وانت بتفعل الشي اللي بيضايقني منك
بلال: براحتش اجلسي مواصله اللي انتي فيه وقتها عيقع شي مايعجبش.. تصبحي على خير سحب البطانيه ورقد
.
.
بيت مصطفى
لما كان بيتكلم
آية استغربت بيتكلم انجليزي
آية: انت هنا؟ قلت خرجت
مصطفى: قفل ، ايوه كان معي مكالمه شغل عشان طلبيه السيارات
آية: عادك اديتهن؟؟
مصطفى: لا بنتفق للدفعة اللي بعد
آية: اها
مصطفى: يلا جيت اتعشى.
.
.
ثاني يوم راحت الجامعه ورجعت وهو مشغول في العمل اكلت وجلست تذاكر..
المغرب..
مصطفى: اسف العمل ضغط عليا هذه الفتره
آية: يلا سهل انا وانت سافرنا وتراكمت علينا اشياء انا دراستي وانت شغلك..
.
.
بعد 9 شهور...
بعد 9 شهور
آية: مصطفى مش انت ملاحظ من حين تزوجنا وانت اكثر ايامك شغل حاول تاخذ اجازه مليت لوحدي
مصطفى: ياروحي الصبر شغلي هكذا ما اسوي
آية: طيب وصلني على طريقك اسير افرح لمرة اخو رحاب
مصطفى حاول يهدئ ضبحها مسك يدها: وانا اي حين شافرح بش ويقع لنا جاهل
آية: مش اتفقنا لما اكمل الجامعه
مصطفى: طيب يقع لنا جاهل وادرسي عادي
آية: بس صعب والمحاضرات اين اطرحه
مصطفى: امي يجلس عندها الصبح وروحي ظهر شليه
آية: طيب شافكر
مصطفى: يلا تجهزي شاوصلش امد تشوفي الجاهل وتفكري بسرعه
.
.
بيت بلال ..
آية: ماشاءالله تجنن
وجدان بضبح: اكيد عتجنن دام واسمها آية
آية بنبرة فرحه: سميتوها آية
رحاب مبتسمه لها: ايوه
وجدان: لاتفرحيش يعني مش عشانش مابلا معانده فيني
آية مستغربه: وليش معانده فيش؟
وجدان ذكرت: هاه ولاشي
آية: يعني انتي كنتي تشتي اسم ثاني؟
وجدان: ايوه مايعجبنيش اسم آية
آية ضحكت: اهم شي انه يعجب ابوها
وجدان انصرعت وجلست ضابحه وقالبه وجهها منها
آية جالسه جنب رحاب: مالها احسها معي راس براس
رحاب: ابردي لش منها واصل وهي مابتسد مع رجلها قلي لي انتي كيف انتي تزوجت بعدش وقد ابني في الطريق
آية: ابردي مش هي مسابقه ماشتيش جاهل الا وانا فاضيه له حبيت الدراسه قوي كملت سنه اولى ومش مستعده اشتت نفسي ذلحين بمسؤولية
رحاب: وعادش صغيره كملي صدق والله انش ذكيه
وجدان: عيرجع يستغنى عنش اي وقت
آية: من هو ؟
وجدان: زوجش
آية: ليش !
وجدان: المره مايتمسك بها زوجها الا بجاهل
آية: يعني مالش قيمه عنده انتي ! بلال قال مايشتي منش شي غير جاهل !
وجدان: يو بسم الله علينا مابش مثلنا
آية: ماشاءالله عليكم ،
رحاب: متضايقه من الدخان والمدايع تعالي نسير الغرفه الثانيه.
آية راحت معها
رحاب: مالش اليوم احسش ضابحه
آية: ولاشي
رحاب: اعرفش
آية: مدري والله يمكن انا حساسه شويه من تصرفات مصطفى بس الله يهديه
رحاب: سهل الحياه تشتي مداراه
آية هزت راسها: ايوه
بعد المغرب وصل زوجها وراحت معه ..
آية: مصطفى مارأيك نخرج نتعشى مليت من البيت
مصطفى: من عيوني تمام
آية: بشرط
مصطفى: ايش
آية: ممنوع تلفونك في يدك ومكالمات شغل ومصايحه انت والعملاء واحنا في المطعم الوقت هذا لي ساعه من حقي نجلس وحدنا فيها
مصطفى: طيب ساعه بس لان معي اعمال مهمه والله
آية فرحت: موافقه ساعه ولا مابش
مصطفى: بس تبدأ واحنا في المطعم مش الآن
آية: طيب.
ماشيين في الطريق وقفوا جنب المطعم ونزلوا
آية بتطلع الدرج وهو بيمشي قدامها ويتكلم في التلفون مع زبون ..
طحست من 3 درجات ووقفت على حافة الدرج فيه مسمار الكل سمع صوتها واللي يناولها فاين ..
آية بتشوفه سبقها وهو فوق بتتصله تلفونه مشغول
المحاسب قرب لها الكرسي جلست وضاغطه على الجرح بفاين..
شافت الطابق الارضي كله رجال
قامت وخرجت بتمشي خطوه خطوه بتعرج برجلها وراحت تنتظر جنب السياره مرت 10 دقايق وماحس على وجودها معه منشغل بالتلفون.
مصطفى كمل يتكلم بيتصل لها: وين انتي ؟؟
آية: منتظره لك جنب السياره
مصطفى: بتمزحي؟ طلعنا سوا او زعلتي لاني كنت اتكلم مش اتفقنا..
آية قاطعته: مصطفى اول جي افتح لي الباب مش قادرة اوقف برجل تعبت
مصطفى: خير فيش شي
آية: ايوه
مصطفى: ايش حصل ؟
آية: لما تجي عتعرف وقفلت.
مصطفى قام ونزل وصل عندها: خير ؟
آية: طحست ف الدرج ولما وقفت جت رجلي فوق مسمار
مصطفى: امانه صدق كيف ماحسيت عليش
آية: ايوه انت كنت بتتكلم
مصطفى: يوه عتزعلي مني الان صح؟
آية سحبت المفتاح من يده وطلعت السياره
مصطفى راح من الجهه الثانيه وطلع السياره : داريه انش غاثيه مني لاتزعليش
آية: مش زاعله
مصطفى: كانت مكالمه والله مهمه يرضيش احتبس
آية: لا
مصطفى: هكذا بدون نفس
آية: مصطفى والله تاعبه مابش نفس اتكلم
مصطفى: يو والدلع وين القوه والهنجمه قلك تاعبه هي طحسه من الغنج..
(( اوقات القوه اللي تظهر علينا من الخارج تسبب هشاشه قويه من الداخل ))
آية: طيب
مصطفى: خلاص شكلي ثقيل دم وانتي هكذا ضابحه اسكت احسن لوما تروقي
آية ساكته..
مصطفى: جابريني
آية: عن ايش؟
مصطفى: كيف الجاهل
آية: هي بنت
مصطفى: ايش سموها؟
آية: آية
مصطفى ضحك: اخيرا روقت وبتزبج
آية بجديه: سموها آية مازبجتش
مصطفى: وحقي ايوشي غاثيه مني
آية: لا ماغثيت بس رجلي بتوجعني
مصطفى: سهل ذلحين نوصل البيت وترتاحي
آية: طيب
بعد دقيقه
آية: وقف هنا
مصطفى وقف: ايش؟
آية فتحت باب السياره:...