روايه الإنتقام - الفصل 7 - بقلم المجنون - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: روايه الإنتقام
المؤلف / الكاتب: المجنون
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل 7

الفصل 7

*روايات يمنيه عربيه 📚🖋️🇾🇪* رواية ~الإنتـــــ🔏ـــــقام⚝~ *البارت رقــــــــ7ــــــم*ِ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ . https://whatsapp.com/channel/0029VajEuafBKfi6URrMh93y/2560 بيت رحاب.. آيه : فتحت باب الغرفه عشان ريحه الرنج وجالسه سارحه ام رحاب دخلت : صباح الخير آيه نكزت وخافت منها : صباح النور ام رحاب : كيف قدرتي ترقدي من شم الرنج؟؟ آيه: عادي ام رحاب : الله يهديش يا بنتي كيف انتي معانده آيه ساكته ام رحاب : هيا مدي يدش اصتبحي آيه: شكرا اليوم شاخرج مع رحاب اشتري لي شوله غاز صغيره ام رحاب: ناهي عتراعي لوما تشتري بدون أكل ، كلي ذلحين آيه هزت راسها : تمام ام رحاب: ما ناويه تفعلي بعد ما قررتي تعيشي لوحدش آيه هزت كتفها ب..ماعرفش ام رحاب : يعني عتكوني مرتاحه هكذا هاربه من الكل وجالسه من الصبح لليل سارحه قدام الجدر ؟؟ آيه مطنشه ضبحت من اسلوب ام رحاب ام رحاب : يلله فكري وقرري ماتفعلي و لاتنسي ما تاكلي آيه كملت تاكل وغسلت صحن الفول و كوب الشاي في الحوش.. بلال فتح الباب وهي واقفه قدامه بالصحن : شكرا يعني هذا صبوحي ؟ آيه شافته وطنشت بتدق الباب.. ام رحاب في الصالة : ادخلي آيه دخلت حطتهن في المطبخ وخرجت بلال شغل السياره وخرج.. في المدرسه الي كانت فيها آيه.. رحاب جالسه مع المديره تناقشها وتسألها سلوك ايه المديره :بصراحه البنت مشاغبه ابدا ماعندها احترام للمدرسات وطارحه راسها براس مدرساتها رغم انها ذكيه وبنت ناس اخوتها عندي في المدرسه ومن افضل الطلاب بس مش عارفه ليش زيدو لها الدلع اهلها رحاب : طيب ماجربت تجلس معها أخصائية وتعرف سبب سلوك آيه ! المديره: مش كل شخص مثلها عنجلس نربيه احنا مدرسه نعلم رحاب : بس ايش فايدتنا كأخصائيات واغلب المدارس بتتعامل على هذا الاساس تناقش سلوك الطالب المختلف المتنمر العدائي المديره : استاذه رحاب ايش الي حابه توصلي له ! اعتقد مش انتي موجهه تجي تقدمي انتقادات وتعلمينا كيف نتعامل مع الطلاب رحاب : طيب مالي دخل بأي شي بس حابه منش خدمه بسيطه انا خاله آيه اخت امها وملفها ضاع تقدري تطبعي لي شهايدها ناويه امسكها وتدرس غصب عنها المديره سكتت شويه رحاب : يعني على الأقل ساعديني بهذه المديره: الان معي اجتماع مهم في الوزاره بكلم الوكيله تهتم لك بالموضوع في شهادتين اول ثانوي وثاني ثانوي اما شهاده الاعداديه طلعيها من الوزاره رحاب: سهل اهم شي حق الثانويه بقيه المعاملات عليا راحت مع المديره وتكلمت مع الوكيله تصورلها نسخه من النتايج حق الثانويه وخرجت رحاب منتظرة مع الوكيلة تخرج لها النتايج في حوش المدرسه.. المديره خرجت من باب المدرسه.. خاله ايه: لو سمحتي يا استاذه كنت اشتيش في موضوع المديره : اسفه عادنا كملت اكلم خالتها هذك داخل مع الوكيله كلميها .. المديره : اسفه عادنا كملت اكلم خالتها هذك داخل مع الوكيله كلميها .. خاله آيه بتكلم نفسها : مالها ماعرفتنيش يمكن عشان غيرت البرقع !! خاله من ؟؟ في الإدارة.. الوكيله: اعتقد هذه الدرجات حق صف ثاني ثانوي واول ثانوي رحاب : اخر شي اختميها الله يحفظش الوكيلة فتحت الدرج و بتختمها لها ناولتها رحاب : تشكرتها وعلى خرجتها خالة ايه وقفت باب الإدارة.. في بيت رحاب آيه في الحوش بتتمشى وبتفكر في اسئله ام رحاب وكلامها صح ليش ازعل ماشفعل وكم شاجلس هكذا ملل الوقت هنا طويل قوي وكم بجلس هكذا بدون مصاريف الفلوس الي معي بتخلص قبل ماخلص بقيه احتياجاتي بتتفرج الشجر شافت لهن فتره محد اهتم بهن الاغصان يابسه واوراق ع الارض والفواكه التفاح والرمان في الارض جلست تسقيهن وتقصقص الاغصان اليابسه وتجابر نفسها وتخطط وتقرر وين تشتغل وكيف من كثر ماغاصت في تفكيرها وانسجمت في الشغل مرت 4 ساعات بدون ماتحس غسلت الحوش واخر شي جمعت الفواكه وبتنقي الي خربين والي نضجين ( المستويات) سمعت صوت السياره دخلت الحوش رفعت بسرعه حجابها بلال لمحها ونزل نظره بسرعه آيه حاولت ماتبين الموضوع تحملت الكراتين ودقت باب بيتهم ام رحاب فتحت لها : من اداهن هولا ؟؟ آيه : انا بلال وقف ورا آيه ماسمع حوارهن: قد شغلتي البنت مزارعه ياحجه من اولها ايه جاوبت ام رحاب: لقيتهن في الارض وبعضهن قدهن صالحات للأكل ولفتت له بنظره ضبح بلال : والله طلع منش فايده وبعدا ياساتر انتي والنظرات هذه ام رحاب تحملت الكرتون ودخلته للمطبخ بلال بصوت واطي: وبعدين انتي يااااي بينحاكيش اكلمشششش آيه لفتت له بنظره ايش؟ بلال: انتي في حوش اولا وثانيا في شاب في البيت غريب يعني تكوني تغطي شعرش تتلفلفي آيه: طنشته وبتمشي ام رحاب رجعت وفي يدها صحن: ايه جي يابنتي آيه رجعت تجاوب ام رحاب : شلي هذولا قسمش آيه : ماحبش الفواكه بلال: هذه اديلها طماش بسباس قريح قلك فواكه ام رحاب ضحكت من لقانه بلال : ماعليش منه لسانه هكذا بس قلبه طيب آيه طنشت ومشيت في المدرسه.. أم ايه بتفكر من هذه خالتها الي جت ؟؟ كيف مالحقتها ومشيت من جنبها خرجت ولا حست انها تقربلها مقهوره انها ضاعت من يدها الفرصه بتتذكر موقف الوكيله وكلامها : كيف جايه تسأليني لو جت او لا ومن صحباتها ؟ وعاد خالتها هنا تسحب شهايدها لان ملفها ضاع ؟ وبتسال نفسها انا غلطانه عشان ماقلتلها ايه ضايعة وتحاول تساعدنا نلقاها ولا انتبه على عيالي لايوصل الخبر لاصحابهم ويعايروهم!? رحاب وصلت مدرستها ودخلت صف ثالث ثانوي شعبه (أ) كل البنات يحبنها لانها متفاهمه معهن دخلت وبعد ترحيب من طالباتها رحاب : اليوم جيت لكن في موضوع مهم حابه استشارتكن اذا شفتين حد قدامكن وحده ذكيه ومش راضيه تكمل دراستها كيف عتقنعوها تكمل دراستها حابه منكن تساعدني ؟ واحده من الطالبات بمزح : اصلا مش لازم تكمل دراستها تتزوج احسن رحاب بابتسامه ونظره حاده : يا لطيفه ياحلوه اتكلم جد ومافي وقت حابه اخذ رأي كل واحده فيكن تقدرين كلكن مع بعض تنفذين اراء بعض لو اديتها عتقدرين تحببنها في الدراسه وتساعدنها كل واحده تمسكها في ماده وتراجع لها المهم وكله لكن أجر يابنات لاتفكرين الوقت الي عتقضوه معها عينقص من وقت مذاكرتكن بالعكس الله بيبارك لكن فيه وتزيدين تحفظنه أكثر! ! والان من مستعده تساعدني اقنعها ترجع ! سمعت اصوات كثيره بتقول انا .و انا... الصف كله تقريبا مشجع رحاب تشكرتهم وخرجت للإدارة تكلم المديره. في غرفته بلال كمل يصلي وفتح طيقان (شبابيك) غرفته يشوف المطر شاف الزرع مرتب الحوش نظيف والأوراق والاغصان كلهن مجمعات في زاويه نزل شاف امه جالسه بتتفرج قناه الطبخ :جاووووعين وتعذبونا بهولا القنوات وفي الاخير هي طاسه رز وسلطه امه: ذلحين ربي يخارجني منك نسد انا واهل خطيبتك وتتزوج افتهن من دحسك وخوراتك بلال: شفتي آيه كيف نظفت الحوش ورتبت الشجر أمه : الفرغه تعب لو انا بها انا قد جننت من الضبح ولابترضى تجابرني وتتكلم معي مثل الناس بلال ضحك: انتي اول ماوصلت وقعتي لها ساع هولك السجانات سين جيم هدمتيها امه ضحكت وضربته بالريموت الي في يده : اخرج اتفاقد الكراتين حق الكتب لايبتلين في الحوش بلال فرح لقي سبب يخرج يجنن ايه شويه ويتشكرها على الي سوته في الحوش : ياا خلق الله ياااي بينخطى شاجي مادخلني انا بينصيح بتسمعي يا مشكلجيه تصيحي اكون اتكلم وبعدا تضايقي دخلت من باب الشارع وقفلت الباب.. بلال فكرها رحاب التفت : اين سرتي ؟ آيه: اشتري بلال: ليش ماتحاكيني وانا اسير ؟ آيه: عادي البقاله قريبه بلال بنظرات حنونه وعتاب : ايه ماتفقنا ناسيه لقيت ابوش آيه: اعرفه عيراقب يومين وبعدا يتعب ماعد عيسال عليا بلال: ولو سأل؟ آيه: مدري بلال شاف الأكياس في يدها خضروات وسلطه: ماهو هذا ماقد كفاش الشجر الي قصيتيهن علينا آيه: قصيتهن لانك رجال وسط البيت وهذا عملك تخرج تتفاقد الشجر بلال: كان زمان قبل ماتجي ماذلحين عليش قد انتي الحارس هنا بتنافعي روحش وتزارعي باقي السواقه وارتاح من طلبات وهرم امي ورحاب آيه طنشته وبتمشي لغرفتها بلال : انا نفسي اسالش سؤال انتي ليش هكذا نكديه؟؟ آيه كانت بتقوي نفسها بتحاول تكون قويه الوضع صعب عليها والي بيحصل معها خوف وقلق وتوتر وناس ماتعرفهم كل شي مخليها متوتره وسؤاله جرحها اكثر !! نكديه ؟؟ ليش انا نكديه يعني كل الي حصل لي وانا النكديه ؟ بكيت وغلقت الباب لوجهه وجلست طرحت الاشياء وبتبكي؟ بلال انصدم كان منتظر ردها يكون لقانه صياح رزعه الباب في وجهه : بكيت مني او من ايش ؟؟ معقول حساسه لهذه الدرجه مش معقول وهي لقنه هكذا آيه.. آيه ..؟؟؟؟ من ورا الباب بيداعيها معش طماط زيادة بدل ماسير انفع امي؟؟ آيه سمعته واخيرا لقيت شي ترد لهم ربع جميلهم وكانت عامله حسابها تسوي سلطه وتقسم لهم منها فتحت الباب وناولته ال3 طماط وخلت لها واحده بلال: اخرجي لهنا ناوليني ماينفعش ادخل اشلهن آيه عصبت : ومن قلك اصلا تدخل هاه امسك بلال: ايه اسمعيني اشتي اقلش شي ..؟ اسف لو زعلتش بس اوقات بتوقعي قويه ولقانه اطي امزح معش افكر عتردي عليا مثل كل مره قهرتيني حين بكيتي ليش زعلتي هكذا آيه: لأنني مش نكديه ولا حد يحب يوقع هكذا وانت بتعاير بوضع واحد انت ماتعرفش البيت الي كنت عايشه فيه احسن من بيتكم هذا ومره تقول مزارعه ومره تقول شاقي انا مش هكذا بلال: الا انتي شاقي ومزارع وحارس وعتوقعي سواق زد آيه: وعادك تقولها قبالي وقد بينقول لك اننا مش هكذا مش مصدق كيف كنت عايشه بلال بيعصب فوقها: طيب ولو وقعتي هولا فهميني مافيهن نقصتي يد ولا عين انا كنت بينمزح معش طيب اللن اذا فرضا كررت لش الكلام وقلتلش مش مزح يا ايه انتي شاقي هيا ابكي آيه ضحكت: ادالي الله مجنون انا مش ناقصه لمجنانتك بلال: بس قليلي لو قلتلش شاقي انتي الان شاقي؟ ماشي وبعدين كل خلق الله شقه بس كل واحد شافي في تخصصه ومهرته على كثر الهنجمه الي فيش هذه بس طلعت اي كلام هنجمه بلسانش مابش فيش قوه وثقه من داخل وانا طارحش المثل الاعلي حقي كيف بنت توقع اقوى واحسن منك آيه حست كلامه مشجع لها قوووي صح اسلوبه غبي بنظرها بس بدأت تفهم أسلوبه فارحه ومبتسمه ابتسامه ثقه شويه وحاسه براحه بلال: ايوه هكذا مش معناه انش خرجتي وحدش خلاص قدش قويه شوفي كيف بكيتش بكلمه قلتهالش كيف عتفعلي في حياتش اذا عشتي وحدش كم عتسمعي من كلام رحاب دخلت وهم منسجمين بالكلام ماسمعوش الباب جت وهم واقفين بيتكلمو والطماط في يده وقفت جنب بلال طرحت يدها فوق كتفه وماسكه رقبته وتضغطط لما سرت المدرسه كنت داريه انش ماعتضبحيش معي اخ حااالي يضحك وزباج و طيب آيه: هو صدق طيب بس لقن رحاب استغربت رده فعلها ومدحها لبلال !!! يتبععع *لاتنسى التفاعل (🔏)*