فصل 11.12.13
*⏎[ رواية احببت مسلمه ♥🫀👑 ]*
`الحلقة 11`
الحلقة 12
الحلقة 13
>
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
روايـة أحـبـبـت مُـسـلـمـه 💙
للـكـاتـبة : شــهــد الــســعــودي 💙✍🏻
Part 11...
______________________♡
بينما عند ديفيد في الوقت إلي عائشة كانت قاعدة مستنياة فية كان ديفيد بيحاول يهرب عشان يروح لها
قطع ستائر غرفتة والملاية وربطهم في بعض وبعدين ربطهم في الشباك بإحكام
ديفيد وهو يبتسم إبتسامة جانبية وهو بيربط الحبل في وسطة : لنشوف دلوقتي هتقدروا توقفوني إزاي يا ( ثم قال بسخرية ) فرانسيس بية
بدأ ينزل بحذر شديد إلي أن نزل للباب الخلفي للقصر و تسلسل بحذر وهو ينظر حولة
وفجأة وجد هارفي يسير خلفة ويحمل المسدس للحراسة فأختبئ بسرعة خلف عربية سلة المهملات الكبيرة حتي غادر هارفي وأكمل مسيرة وذهب إلى الكافية
وصل ديفيد إلي الكافية وهو يلهث من الجري ولم يجدها فـ علم إنها غادرت
__________________♡
محمد : طب أهدي طيب وقوليلي في أي
عائشة بعياط : مجاش يا محمد عارف دا معناة أي؟
محمد : مش فاهم حاجة مين إلي مجاش
عائشة : ديفيد
صمت محمد لبرهه ثم قال : مش يمكن في حاجة منعتة مقدرش يجي بسببها
عائشة هدأت شوية ثم قالت : يمكن ... بس لو مطلعش كدا وهو فعلاً إلي مجاش
ورجعت عيطت تاني وهو حاول يهديها بالكلام لحد ما قالت : رن علي كريستين تيجي يا محمد
محمد بتمثيل : كريستين مين
ورجعت عيطت تاني وهو حاول يهديها بالكلام لحد ما قالت : رن علي كريستين تيجي يا محمد
محمد بتمثيل : كريستين مين
عائشة بصرامة : محمممممد
محمد بضحك : ايوا صح افتكرتها
محمد رن علي كريستين واول ما قال لها الوضع جات بسرعة لِـ عائشة
بعد قليل فتح محمد لها الباب ووجدها تضع لزقة طبية مكان الخبطة فـ قعد يضحك
كريستين بغيظ : استني بس عليا ضحكك ده هخلية يوديك لسابع أرض
محمد ضحك : نا معاكي للأخر شدي حيلك بس انتي ... أدخلي يلاااا
كريستين دخلت وقالت بغرور مصطنع : كدا كدا كنت داخلة مش محتاجة أخد منك إذن
محمد : اممم طب ادخل ياعم المغرور
محمد : اممم طب ادخل ياعم المغرور
وبعد شوية
كريستين : اهدي يا حبيبتي ... طب ارن علية
عائشة : تليفونة مقفول ومبيردش حتي عليا
محمد : أنا أقول أنة هرب
كريستين : ياااااة لو تعرف تخليك في نفسك الدنيا هترتاح ونا أولهم
محمد بغيظ : امممم طب اقولك نصيحتين
كريستين 😒 : شكراً مش عاوزة
محمد بتجاهل أيضاً : اول نصيحة أستمري في إلي بتقولية وإلي بتعملية
عائشة فاقت شوية وقالت وهي بتمسح دموعها : وتاني نصيحة
محمد وهو ينظر لِـ كريستين : تاني نصيحة ... متسمعيش كلامي في النصيحة الأولي
ضحكت عائشة غصب عنها وكريستين نظرت لـ محمد بغيظ وقليل من العصبية
عدي قليل من الوقت وسمعوا دق علي الباب
كريستين : هقوم اشوف مين
محمد حب يغيظها أكتر فقال : طب أنا عايز اقوم افتح أنا
كريستين : والله أنا بعرفكم مش باخد أذنك
محمد : 🙄
ذهبت كريستين لتفتح الباب واتصدمت ممن جاء
كريستين بصدمة : ديفيد
__________________♡
دق الخادم باب غرفة ديفيد
دق دق دق
دق دق دق
لم يأتي الرد فـ فتح الخادم باب الغرفة : ديفيد بية
لم يأتي الرد فـ فتح الخادم باب الغرفة : ديفيد بية
الخادم الأخر : ادخل شوفة في التواليت
بحثوا عنة ولم يجدوة فذهبوا إلي فرانسيس وأخبروة فأستدعي البودي جارد جميعاً
فرانسيس بهدوء مخيف : معاكوا ساعتين تلاقوة وإن ملقيتهوش قسماً عظماً لأخلي توب الأرض نفسة يترحم عليكوا ... فاااااااهمين
البودي جارد بصوت واحد : فاهمين يا بية
وغادروا من أمامة
___________________♡
عند عائشة 🫧
كريستين بصدمة : ديفيد
ديفيد : عائشة فين
محمد : مين حضرتك
ديفيد : يعني الكل جالي ما عدا عائشة
ديفيد : يعني الكل جالي ما عدا عائشة
كريستين : دا ديفيد يا محمد
ديفيد : ومين دا ؟
محمد مد إيدة لـ ديفيد : أنا محمد أخو عائشة الكبير
ديفيد سلم علية
كريستين : والله ما وقت تعارف دلوقتي ... قولي يا ديفيد مجيتش لية وشوفت عائشة في الكافية هو انت مش حابب يعني... ( ثم صمتت )
ديفيد : يا غبية مهو دا إلي عايز عائشة فية
محمد بضيق : متقولش عليها غبية
كريستين صمتت بحرج
ديفيد بخبث : أمممم الموضوع طلع فية حاجة ... نسيب اللقطة دي لوقتها ونخلينا في المهم
كريستين : لا يروح بالك بعيد
كريستين : لا يروح بالك بعيد
ديفيد بضحك : لا ولا بعيد ولا حاجة ... وبعدين مش تقوليلي اتفضل
محمد : احممم اتفضل
ديفيد : أنا عايز أتكلم مع عائشة بس الاول
محمد : مينفعش لوحدكم تقدر تقول قدامنا
هنا جات عائشة من جوا وهي بتاكل تفاحة واول ما شافتة وقعت منها وقعدت تكح
كريستين وهي توجه كلامها لِـ محمد بمرح : هات ماية يا رضااااا
محمد اعطاها الماية وأخدتها وإداتها لِـ عائشة
عائشة فضلت ساكتة مش عارفة تقول أي ولا أي
ديفيد : أنا عارف إنك زعلتي إني مجتش ليكي انهاردة وشوفتك واكيد فكرتي إني مش عايز أدخل الإسلام وإني كنت بضحك عليكي
عائشة فضلت ساكتة مش عارفة تقول أي ولا أي
ديفيد : أنا عارف إنك زعلتي إني مجتش ليكي انهاردة وشوفتك واكيد فكرتي إني مش عايز أدخل الإسلام وإني كنت بضحك عليكي
عائشة نظرت لة بقليل من الحزن : هو دا إلي فكرتة فعلاً
ديفيد : كل الي حصل إن.....
( وحكي لهم ما حدث )
كريستين : طب ودلوقتي هنعمل أي
ديفيد صمت لبرهه ثم قال : هنهرب
هنا سمعوا صوت ارتطام شئ علي الأرض
محمد بصراخ : مااااااماااااا
يتبع ...
روايـة أحـبـبـت مُـسـلـمـه 💙
للـكـاتـبة : شــهــد الــســعــودي 💙✍🏻
روايـة أحـبـبـت مُـسـلـمـه 💙
للـكـاتـبة : شــهــد الــســعــودي 💙✍🏻
Part 12...
______________________♡
وقفنا لحد ما سمعوا أرتطام شئ في الأرض
محمد بصراخ : مااااامااااا
جروا عليها ومحمد شالها ونيمها علي السرير وبدأ يفوقها
ريناد بدأت تفوق ولما ركزت قالت بخوف : أنا سمعت ديفيد بيقول هيهرب مع عائشة الكلام دا صح
ديفيد بهدوء : اة بس بعد إلي شوفتة دا هتراجع عن الفكرة دي واكيد هنشوف غيرها
ريناد بإستفسار : وأي إلي خلاك تفكر كدا أصلاً وأشمعنا عائشة بنتي ... إنتوا مخبيين عني حاجة
ريناد بإستفسار : وأي إلي خلاك تفكر كدا أصلاً وأشمعنا عائشة بنتي ... إنتوا مخبيين عني حاجة
(حكوا لها ما حدث من البداية)
ريناد بصدمة : دي قصة ولا في الأفلام
كريستين ضحكت : فعلاً
عائشة بتوتر : ماما انتي معندكيش مشكلة في ديفيد صح
ريناد بحنان وحب : لا ياحبيبتي معنديش مشكلة بدال ما هو هـ يأسلم ... غير كدا لما جبتية اول مرة عندنا أنا حبيتة جداً والله
ديفيد كان قاعد جنبها قرب منها وحضنها بتنهيدة طويلة تدل علي معني الراحة وهي بادلتة الحضن
وفجأة سمعوا صوت طلق نار
محمد بقلق : خليكوا هنا أما أشوف في أي برا
ديفيد : استني أنا جاي معاك
ذهبوا ليروا ما يحدث وجد ديفيد جدة ومعة حراس كثير مسلحون
فرانسيس قال حاجة للبودي جارد إلي واقف جنبة فقال البودي جارد بصوت عالي : ديفيد بية جدك فرانسيس بية بيقول إن هو عارف إنك هنااا وبيقولك اطلع من عندك وحسابنا في البيت
( ياني عليا وعلي سنيني السودة من فرانسيس زفت دا 🥲🔪)
محمد نظر إلية بإستغراب
ديفيد بغضب : دا جدي وأكيد عرف إني هربت عشان كدا جاي قبل ما أهرب مع عائشة
عائشة : في أي يا ديفيد
محمد : جد ديفيد برا ومعااة ناس مسلحة
كريستين بخوف : وهنعمل أي دلوقتي اكيد مش هيخليك تبقي مع عائشة زي ما انت قولتلنا
ديفيد بغضب وهو بيضرب إيدة في الحيطة : نفسي اعرف الراجل دا مالة بيا
ريناد بهدوء : أهربوا
ريناد بهدوء : أهربوا
صمت الكل بزهول
ريناد : ايوا أهربوا بدال مافيش حل غير كدا ونا هأمن لـ عائشة مع ديفيد
محمد قرب منها وحط إيدة علي راسها
ريناد : في أي ؟
محمد : ماما هو انتي كويسة ولا الخبطة أثرت عليكي
ريناد : لي ؟
محمد 😅 : أصلك متهاودة معانا عادي دا انا قولت هتاخدي موقف مننا
ضحك الجميع
ديفيد بتساؤل : يعني انتي موافقة ؟
ريناد بابتسامة : ايوا يا حبيبي بس خلي بالك منها وشيلها في عينك
ديفيد بفرحة : هشيلها في قلبي مش فـ عيني
ريناد بابتسامة : ايوا يا حبيبي بس خلي بالك منها وشيلها في عينك
ديفيد بفرحة : هشيلها في قلبي مش فـ عيني
عائشة وهي لسا مصدومه : بس انا مش موافقة ؟
ديفيد برفعة حاجب : ولي بقا مش موافقة ؟
عائشة بهدوء : مفيش اي رابط يربطنا لحد دلوقتي عشان أجي معاك
محمد بتفكير : هنيجي أنا وكريستين معاكوا نخليك تأسلم وبعدين نروح للمأذون نكتب كتب كتابكوا
أتصدم الجميع من كلام محمد
ديفيد بسعادة : أنا موافق
عائشة بزهول : هو أي إلي موافق شوفوا فكرة تانية غير أننا نهرب دا ولا أكننا عاملين جريمة
هنا دخلت طلقة من الشباك بس جات في الحيطة وسمعوا صوت واحد من البودي بيقول : هنعد لـ عشرة لو مطلعتش هنهجم علي البيت يا ديفيد بية ودا أمر من جدك
هنا كان بعض الناس أتلموا ومش فاهمين أي إلي بيحصل
فرانسيس بغضب وهو بيجز علي أسنانة : اة يابن الـ**** يالي مُصر تفضحنا
نرجع لـ ديفيد وعائشة 🫧
عائشة بخوف : هنعمل أي دلوقتي
محمد بتفكير : أمممم أنا عندي فكرة
كريستين : أي هيا
محمد : ......( وقال الفكرة )
بدأ واحد من البودي جارد يعد : 1-2-3-4-5
عائشة : طب بسرعة يلا
البودي جارد : 6-7-8-9
وهنا اتفتح باب البيت وخرجت ريناد وهي تنظر لهم
بصلها فرانسيس برفعة حاجب
بصلها فرانسيس برفعة حاجب
البودي جارد : فين ديفيد بية ؟
ريناد ببعض التوتر : محدش هنا غيري عشان تقولي فين ديفيد
فرانسيس بغضب شديد : أدخلوا فتشوا البيت بسرعة
البودي جارد جميعاً : أمرك يا بية
دخل عدد كبير من البودي جارد فتشوا البيت
واحد منهم خرج وقال : فرانسيس بية في باب خلفي للبيت كان مفتوح علي ما أعتقد هربوا منة
هنا ريناد أتوترت من أنهم يلاقوهم
فرانسيس ركب عربيتة وكذلك البودي جارد وغادر ووراة أسطول عربيات هائل
ريناد بتنهيدة : الحمدلله عدت اللحظة دي علي خير وخطة محمد نجحت
فلااااش باااك💥💥
فلااااش باااك💥💥
عائشة بخوف : هنعمل أي دلوقتي
محمد بتفكير : أنا عندي فكرة
كريستين : أي هيا
محمد : في باب خلفي للبيت هنهرب منة أنا وديفيد وكريستين وعائشة وهما طبعاً لما يجيوا يدخلوا مش هيلاقونا
ديفيد : حلو بس ماما ريناد هتبقي لوحدها
محمد : لما يدخلوا البيت مش هيلاقوا غير ماما وأكيد مش هيعملولها حاجة هما عايزيك انت مش ماما
كريستين بقلق : بس مش ممكن جدك يروح لـ جيمس ويسألوا لأنة عارف أن جيمس صاحبنا القريب وعارف عننا حاجات
ديفيد بطمأنية : متقلقيش أنا واثق في جيمس ومش هيتكلم
سمعوا البودي جارد بيكمل عد : 5-6-7-8
كريستين بقلق : بس مش ممكن جدك يروح لـ جيمس ويسألوا لأنة عارف أن جيمس صاحبنا القريب وعارف عننا حاجات
ديفيد بطمأنية : متقلقيش أنا واثق في جيمس ومش هيتكلم
سمعوا البودي جارد بيكمل عد : 5-6-7-8
عائشة : طب يلا بسرعة
محمد بتنهيدة : بسم الله توكلنا على الله
وهربوا
باااااااااك 💥
ريناد بتنهيدة حزن : يارب أحفظهم .. أي بس إلي غير حياتنا كدا ما أحنا كنا عايشين في هدوء ... جد ديفيد دا مالوا اصلاً بيهم يأسلموا يتجوزوا هو مالة الحشري دا
يتبع ...
روايـة أحـبـبـت مُـسـلـمـه 💙
للـكـاتـبة : شــهــد الــســعــودي 💙✍🏻
روايـة أحـبـبـت مُـسـلـمـه 💙
للـكـاتـبة : شــهــد الــســعــودي 💙✍🏻
Part 13...
______________________♡
في القصر 🫧
خوليو بقلق : هتعمل أي يا بابا دلوقتي
فيفان قعدت وهي بتعيط : ابني يا نااااس ضاع مني
ظل فرانسيس صامت ثم نزلت الصاعقة عليهم عندما قال : من النهاردة ديفيد مش من عيلة الصاوي وينسي إن كان لية عيلة أصلاً
وسابهم ومشي
فيفان قامت وهي في حالة هلع ومسكت في خوليو : هو بيقول أي ... هو واعي للي بيقولة لي محسسني ان ابني عمل جريمة فيها اي لما كان يأسلم .. رد عليا يا خوليو
كل دا وخوليو بيعيط في صمت من إلي بيحصل في ابنة
______________♡
بينما علي الناحية الأخري 🫧
الشيخ بإبتسامة : مبارك عليك الدخول في الإسلام 🤍
ديفيد بسعادة : الله يبارك فيك يا شيخنا
قام الكل بتهنئتة
محمد بسعادة : يلا بقا عشان نخلص من الليلة دي ونجوزكم
ولسا هيمشوا
كريستين وهي لسا واقفة مكانها : أستنوا
الكل بصلها بإستغراب
عائشة بإستغراب : في أي يا كرستين ؟
كريستين بدموع : عايزة أأسلم أنا كمان مع أني كنت أتمني وضع أحسن من كدا
كريستين بدموع : عايزة أأسلم أنا كمان مع أني كنت أتمني وضع أحسن من كدا
هنا عائشة حضنتها بحب وبفرحة كبيرة وكريستين بادلتها الحضن و ديفيد ومحمد فرحولها
والأن أصبحت كريستين مسلمة أيضاً
وأنطلقوا بعدها إلي المأذون
وأنتهي الوضع بالجملة الشهيرة :
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ❤️
ديفيد قام وحضن عائشة بكل حب وبتنهيدة مليئة بالراحة وهمس لها : مبارك يا روحي
عائشة بحرج : الله يبارك فيك يا ديفيد
ديفيد بغمزة : ديفيد حاف كدا
عائشة سكتت بحرج وخدودها بقوا حُمر وهو بِعد عنها بيضحك علي منظرها
( لا حول ولا قوه الا بالله ، أنا مش عارفة أنا بكتب المحن دا إزاي بس يلاااا أهي رواية وهتخلص 🙂🤡)
كريستين بغمزة : متقوليلنا يا عائشة ديفيد قالك أي خلاكي تبقي طمطماية كدا
محمد بضحك : عايزين سر الوصفة يا عم الشيف
عائشة بضحك : بس يا بكااااش انت وهي
محمد بسعادة وهو بيحضن عائشة : مبارك يا جمـ...
قطع كلامة ديفيد إلي مسكة من ملابسة
ديفيد بغيرة أعمتة : أبعد كدا يا ريس عنها بس كدا
كريستين بضحك : يصلاة النبي هي من أولها كدا
محمد ومازال في صدمتة : هبارك لأختي ياعم في أي
ديفيد ببرود وهو يضم عائشة لة : لا
محمد بعصبية مزيفة : هو أي إلي لا قبل ما تكون مراتك هي أختي علفكرا
ديفيد ببرود : كيفي كداااا
محمد وهو يقلدة بطريقة مضحكة : كيفي كدا !! هو احنا بنحشش
ضحك الجميع عليهم
محمد : طب دلوقتي هتعملوا أي دلوقتي ولا هتروحوا فين
ديفيد : متخفش انتا أنا هتصرف
كريستين بتذكر : هيسافروا أسكندرية
محمد : نعمم !!
ديفيد بإستفهام : أي إلي بتقولية دا يا كريستين أي إلي يخلينا نروح هناك كدا
كريستين بشرح : لما كنا بنروح أنا وأنت وجيمس نقضي أجازتنا مش كان هناك شقة كنا بنقعد فيها ... تقدروا تروحوا انتوا هناك دلوقتي
محمد : بس عمو فرانسيس ممكن يلاقيهم ؟
كريستين ضحكت : عموو
محمد : 🙂
كريستين بشرح : جدة ذكي مش غبي يعني مش هيجي في بالة يعني أن ديفيد هيروح مكان هو يعرفة
ديفيد : كريستين معاها حق ... خلاص هنروح هناك
محمد بغمزة لكريستين : تعجبني ونتا ذكي
كريستين بغرور مصطنع : أنا ذكية علي طول انت بس الي مش ملاحظ
ضحك الجميع عليهم
محمد : تعالوا يلا اوصلكم
عائشة : لا روح دلوقتي انت وكريستين يا محمد عشان ماما ونا وديفيد هنمشي نفسنا
محمد بنفي : لا انا كدا مش هطمن عليكوا اوصلكم بإيدي وبعدين نرجع أنا وكريستين ... كدا كدا إحنا ناس فاضية
كريستين : متجمعش يا كبير 🙄
ضحكوا وغادروا جميعاً
__________________♡
بعد فترة 🫧
وصلوا للإسكندرية وودعوا ديفيد وعائشة وعادوا مرة أخري
كريستين بتنهيدة طويلة : اخيراً اطمنا عليهم أتمني يعيشوا مبسوطين ... بس أي عيشنا أحلي مغامرة أنهاردة دا ولا الفيلم الأكشن
محمد : علي رأيك والله
كريستين بقليل من الحزن : بس بقول بعيد عننا يعني مش هنعرف نشوفهم
محمد : ومين قال كدا كل أسبوع أو كل يومين هنيجي ونشوفهم
كريستين بضحك : هههههه مش هتسيب ديفيد يتهني باللي عملة إنهاردة
كريستين بضحك : هههههه مش هتسيب ديفيد يتهني باللي عملة إنهاردة
محمد ضحك : مبقاش أنا لو ما عملت كدا
كريستين : طب بقولك أي
محمد : أمممم
كريستين بحرج : قبل ما توصلني البيت عايزة اروح أشتريلي شوية هدوم الأول وحجاب
محمد بفرحة : بجد
كريستين : ايوا عشان ابدأ من بكرا إن شاءالله
محمد : من عنيا
أشترت كريستين هدوم كتييير ولكل دريس أو إدناء خمار ونوعت فيهم
كريستين : يلا
محمد : جبتي كل حاجة
كريستين : ايوا
اخد منها الأكياس ووضعهم في المقعد الخلفي وهي جلست بجانبة
محمد وصلها لبيتها وبعدين غادر هو ورجع للبيت
في المنزل 🫧
ريناد بقلق : عملتوا أي يا محمد لاقوهم
محمد وهو يطمنها : متقلقيش يا ماما كل حاجة بخير
( وحكي لها ما حدث )
ريناد بهدوء : يعني هما دلوقتي في اسكندرية
محمد : ايوا
ريناد براحة : طمنتني ... اجبلك تاكل يا حبيبي
محمد : ياريت والله
دخلت ريناد تحضرله الأكل بينما هو كلما تذكر كريستين يبتسم
محمد : شكلي وقعت ولا أي
يتبع ...
روايـة أحـبـبـت مُـسـلـمـه 💙
للـكـاتـبة : شــهــد الــســعــودي 💙✍🏻