الفصل الرابع
في مركز الجنايه كان شاكر خرج فوجد سعيد امامه فقال شاكر اهلا بحضره الظابط المجتهد الشجاع سعيد وقال سعيد اهلا بك يا شاكرشاكر ان ابوك بالنسبه لي المثل الاعلى في هذه المهنه وقال ايضا انا مش عارف انت ما طلعت الظابط زي ابوك ليه فقال شاكر انا كنت عاوز اطلع دكتور وابويا رحب بالفكره بس هكون دكتور في تشريح الجثث في في مركز الجنايات فقال سعيد ربنا يوفقك في شغلك يا شاكر وقال شاكر وانت ايضا وبعدين مين فكرك بيا النهارده اؤمرني فقال سعيد الامر لله انا ابوك هو اللي قال لي روح الى
شاكر وهو هيعطيك ملف قضيه بنت ماتت وقال وقال شاكر ماشي خذ هذا الملف الى ابي وهو يعمل الباقي وقولي الى ابي شاكر عمل اللي عليه باقي اللي عليك يا حضره اللواء حسن عاوز اشوفك ضروري عشان في كلام للسلاسم يتقال يا بابا فقال سعيد ماشي هوسل لحضره اللي هو الكلام مع السلامه ومشى سعيد ثم ركب شاكر السياره وذهب الى المنزل المهجول الى حمزه واخبار حمزه انا عاوز اعرف كل حاجه ممكن يا حمزه فقال حمزه ايه عاوز تعرف ايه يا شاكر فقال يا شاكر كل حاجه فاخبره حمزه بكل جرائمه واخبره اللي هو اللي قتل داليا تمام بس من غير الشخص الذي كان معه فالصدمه شاكر من حمزه ومشى وفي ذلك الوقت ذهب وليد الى منزله ودخل الى امه واسمها صباح وقال وليد ازيك يا حاجه عامله ايه النهارده يا امي فقلت صباح بصوت تعبان انا كويسه يا ابني انت كنت فين انا سمعت اني داليا اختي صاحبه ماتت انت كنت مع صاحبك صح وليد انا كنت معاه وهو بيعيط في قرض صباحا ما تعيطش يا حبيبي انا عارفه ان داليا كانت صاحبتك برده في قال وليد انا عاوز داليا سامحني على اللي انا اعمله يا امي وعاوز ياسين يسامحني انا ما كانش في ايدي حاجه اعملها غير كده في غلا صباح اللي انت عملته يا وليد فقال وليد ما فيش حاجه وهو يبكي كامل في هذا الوقت كان خرج شاكر من المنزل المهجور وهو مصدوم من ايه اللي حصل وذهب الى ابوه حسن وكان حسن في مكتبه فدخل شاكر على حسن وقال انا عرفت كل حاجه ازاي حمزه بيعمل كده وانت وعم سامي بتخبوا الجرائم دي ازاي فقال حسن وطي صوتك ده مش المكان المناسب عشان نتكلم في حاجه زي دي ماشي يلا روح دلوقتي يا شاكر وانا لما اجي هفهمك كل حاجه ماشي فخرج شاكر متجه الى الفيلا بسرعه ثم اتى سامي الى حسن وقال حسن الى ثاني اقفل الباب وراك تعال عاوز اقول لك حاجه ماشي في قفل سامي الباب وقال ماذا تريد يا حسن فقال حسن الملف ده يثبت ان داليا مش بنت بنوت وكان في واحد معاها في اليوم ده واخوها لما عرف مكانها قتلها في هذا المنزل بس هو ده اللي حصل وكان في ذلك الوقت جمال ذهب الى الفيلا يسال على حمزه وقبر هناك دنيا اخته فقال جمال عامله ايه يا دنيا فين حمزه فقال الدنيا مش عارفه بس شكله عمل حاجه ثاني عشان هو مش موجود فقال جمال ماشي في ذلك الوقت وصل شاكر الى المنزل ودخل الى الاوضه من غير ما يتكلم مع حد متجاهل دنيا وهي بتنادي عليه حسن تخليه يسلم على جمال وقال جمال مش مهم المره الجايه ابقى اشوفه واسلم عليه ثم ذهب جمال ثم فتح تليفون يرن على حمزه بس تليفون حمزه غير متاح وهو بيقلب في التليفونه شاف صوره داليا مكتوب عليها انا لله وانا اليه راجعون فقال جمال مصيبه لكوني اللي في دماغي صح ويكون اللي قتل داليا هو حمزه عشان كده مختفي من الوجود وهرب وذهب جمال مسرعا وانا لا اعرف اين ثم ادى منزل ياسين وخرج رافت من الاوضه وهو يقول كيف حدث ذلك وذهب دون ان يقول سيء وخرج ياسين وجلس بجوار منصور ثم قال ياسين اين وليد فقال منصور مش عارف من شويه خرج مسرعا ومش عارف حصل ايه بس رنه ياسين على وليد ففتح وليد فقال ياسين مالك يا صاحبي في حاجه فقال وليد ما فيش حاجه انا بس امي انت عارف ان هي مريضه وهم اتصلوا فيا عشان اروح البيت عشان ميعاد الجلسه النهارده معلش يا صاحبي فقال ياسين ولا يهمك انت اخويا يا وليد وقفل الخط في هذه اللحظه بكى وليد في ذلك الوقت كان حسن في فرخ كاميرات المراقبه الطريق الى تتجه الى المنزل المهجور ويسير مساحه سامي وحمزه من الفيديو كاميرات هم ذابح حسن المكتبه وطلب سعيد ثم اتى سعيد الى حسن وقال حضرتك عاوز ايه يا باشا اؤمرني فقال حسن الامر لله في ذلك الوقت كان سامي بيفكر مين الشب الذي كان مع داليا اجيب باله ابن البواب بتاع الفيلا وكان اسمه رجب والبواب اسمه جعفر في نادي سامي على جعفر ويقول جعفر تعالى ثم اتى جعفر وقارئ انت عاوز ايه يا سعاده البيه فقال سامي فين رجب ابنك قال فقال رجب نجيب حاجه لست هانم يا حضره الباشا قال سامي ماشي لما رجب يجي يخليه يجي لي عشان عاوزه وقال جعفر ماشي يا سعادتك في ذلك الوقت كان وليد في اوضته حزين عشان هو يعتبر دلوقتي مشارك في قتل داليا ويحس بالندم الشديد وفي نفس الوقت مش عاوز يقول حاجه عشان امه واللي العمليه المفروض اللي عمته هتعملها ياما وهتدفع لي الفلوس وفي المركز قال سعيد ماشي دلوقتي داليا ميسي بنت بنوت بس مين يا باشا الواد اللي كان معاها ونقول كل حاجه هو السجن بس مش كتير في ست سهول بس يا والصب اعترف هيستر امر بالقبض على ياسين ويحقق معاه والسجن كمان اذا اثبت ان هو اللي قتل اخته داليا صور حسن دماغك دي يا سعيد جباره وان شاء الله السبت اللي عمل ده هيجي الاولى انا متاكد زي ما انا شايفك يا سعيد العفو يا باشا احنا تلاميذك يا سعاده اللواء. يتبع