جويريه حقي انا - الفصل16/17/18 - مكتملة | روايتك

اسم الرواية: جويريه حقي انا
المؤلف / الكاتب: غير مححدد
حالة الرواية: مكتملة
الفصل الحالي: الفصل16/17/18

الفصل16/17/18

*ࢪواية'ه: جـويـࢪيـة حـقـي أنـا``` _*𝑷𝒂𝒓𝒕16*_ _*𝑷𝒂𝒓𝒕17*_ _*𝑷𝒂𝒓𝒕18*_ (((چويرية حقي انا))))) (((الفصل السادس عشر)))) في شقة حذيفة... جوري صحيت من النوم... و كانت مجهدة وعندها آلم من الصداع... بسبب العياط اللي عيطتة. ..طول الليل بعد كلام حذيفة معاها..... وازاي سابها.. ونام في اوضة تانية.... كانت حزينة.. لأن الليلة اللي كانت بتتمناها اي بنت مع الانسان الوحيد اللي فتحت عنيها عليه و حبته و اتمنته من الدنيا عدت زي اي ليلة عاديه.. ليلة العمر اللي حلمت بيها معاه واحلامها كلها اتبخرت لان حبيبها اختار يبقي بعيد عنها...ودمعت تاني بوجع لإحساسها انه شايفها لسه عيله.. مش انثي ناضجة... جوري بتحاول تفوق وتفكر هتعمل ايه . و بتحاول تهدي نفسها من النار اللي جواها.. بسبب بعد حذيفة عنها... وقاعدة تلف حوالين نفسها.. بغيظ وجنون.. بقي كدا يا حذيفة.. كدا تسيبني .. هو انت ليه مش قادر تحس اني بحبك.. وبمووووت فيك.. ..لييه مش شايف حبي ولهفتي عليك..؟ معقول!!! حبي ليك مش واصلك... بس فجأة وهي بتلف وقفت قدام المرايا ... وقعدت تكلم نفسها بتحدي... حذيفة دا حبيبي انا .. ومش هسمحله يبعد عني.. انا خلاص بقيت مراته وحقه قدام كل الناس كمان.. مستحيل.. مستحيل اسيبه يبعد عني... ااانا لازم اخد خطوة.. جوري سكتت.. ..دقايق تفكر و ابتسمت بمكر: ماشي يا شيخ حذيفة.. كدا طيب هنشوف هتعمل ايه مع چوري مصيبة حياتك.. وهتشوف العيله الصغيرة.. هتعمل فيك ايه... هههههههه... واتنهدت بشوق....دا انت شكلك هتتعبني اوي معاك.. بس مش مهم.. انت جوزي دلوقتي ومفيش اي موانع تمنعني انفذ اللي هعمله معاك... وراحت فتحت الدولاب واختارت منه لبسها بخبث لانها تعمدت تختار حاجة مثيرة وملفتة ..ودخلت الحمام .. وبعد شوية خرجت.. وهي بتبتسم بمكر.. ووقفت قدام المراية وفكت سرحت شعرها.. وظبطت نفسها... وقبل ما تخرج غمزت لنفسها فالمرايه.. كدا يا حذيفة تسيب چوري حبيبتك ليلة فرحكم لوحدها.. كدا تهون عليك.. بس انت مش هتهون عليها...علشان انت حذيفة حبيبها .. ومش هتسيبك ابدااااااا... وضحكت بوعيد....ووعد اوريك چوري المجنونة هتخليك تحبها.. وتمووووت فيها ازاي... وهي خارجة من اوضتها بتحاول تحفز نفسها وتشجعها. يلا يا چوري.. انتي شجاعه.. اايوة ...انتي هتقدري اكيد هتقدري... يا رب قويني انا داخلة علي اصعب امتحان في حياتي اللي عدي حاجة.. واللي هيجي حاجة تانية خااااالص... ورفعت ايديها تدعي.. يا رب.. يا رب.. خليه يحبني ويعشقني يا رب يا رب.. ماهو اصله ماعندوش حل تاني يا يحبني ....يا حبني بردوا...ممافيش مفر....وخرجت چوري بخطوات هادية لحد ماوصلت أوضة حذيفة چوري: فتحت الباب بهدوء.. ومع كل خطوة بتقرب ناحيته قلبها بيدق اكتر واكتر.. بيدق لحبيبها.. اللي عاوزاة وبتتمناه.. وبيدق خوف من اللي جاي .. ومش عارفاه.. خايفه.. ليكون مش بيحبها.. وانه جوازه منها عشان يحميها من عيلتها... خايفة يصدها او يجرحها بس حبها ليه مش مخليها تتحمل تبعد وتستناه..اكتر ..واخدت نفس بقوة ...وقربت منه.. حذيفة نايم ومش حاسس بيها .. كان في عالم تاني.. قربت منه.اكتر ....واكار . وسرحت فملامحه.. وبهمس.... ااااه لو تعرف بحبك اد ايه .....اااه لو تعرف كنت همووت واحقق في ملامحك براحتي زي زمان ازاي.....بعشق كل تفصيلة فيك. ..عنيك....وملست علي شعره بحنان...وشعرك. بعشق نعموته ولونه......وبخجل وشفايفك....وابتسمت وهي بتلمس لحيته ..ولحيتك اللي وعيت عليها...واللي زايدك وسامة ورجولة.. ومالت علي خده.. وطبعت بوسه رقيقه عليه.. وبتمد ايدها عشان تلمس شعره.تاني . . بس في اللحظة دي اول ما لمسته فجأة لقته فتح عيونه . قام مخضوض..ومش مستوعب وجودها جنبه... وهي كمان اتخضت من فزعه ده... حذيفة بينهج.. :جوري!!!!!.. انتي بتعملي ايه هنا...؟؟؟.. حصل حاجة؟؟؟ فيكي حاجة؟؟؟.. قولي ساكته ليه وقعتي قلبي؟؟؟... جوري بحرج.. اااا انا اننا ااه انا كنت جايه اصحيك .. وكمان علشان تساعدني ف تحضير الفطار.. وبلعت ريقها.. وبتحاول تتماسك قدامه... حذيفة وقتها كان انتبه لشكلها.. ولبسها وريحتها ...ااتلخبط وقلبه دق....حقق اكتر في لبسها واثارتها . بالبيجامه القصيرة اللي ظاهره كل حاجة منحنيات جسمها.. كان بيبصلها ومش مصدق اللي شايفة.... ودي كانت اول مرة يشوفها كدا قدامه..سواء صغيرة او كبيرة.. جوري الانثي مش الطفلة اللي رباها وحبها... بقي متوتر وقلبه بيدق بجنون. .. وخايف يضعف قدامها..ويظهر لوعته وشوقه لضمها... غمض عنيه بقوة .. وبيكلم نفسه: ااااه منك اااه يا مصيبة حياتي.. مش ناوية تعقلي ابدا وهتجننيني معاكي... انا مش عارف هقدر اتحمل لامتي عمايلك فيا ودلعك ده.... وبيحاول يتماسك.. واخد نفسه... خذيفة بتوتر :طيب روحي انتي وانا جاي وراكي... جوري بعفوية ونسيت توترها من نظراتة ليه.. اللي كانت زي اشاره ليها تكمل.. وانه جواه حاجة ليها.. مسكت ايده زي ما كانت بتعمل وهي صغيرة.. چوري: تؤ تؤ انت هتيجي دلوقتي معايه.. انا مش هسيبك وضحكت بنعومة... وشدته معاها.. حذيفة غصب عنه بيضعف قدامها.. ومش بيعرف بيحصله ايه.. وبابتسامه استسلام ليها مشي معاها وايدها فايده... يلا يا مصيبة حياتي...اتفضلي .. حذيفة وجوري واقفين فالمطبخ بيحضروا الفطار.. وحذيفة بيحاول علي اد ما يقدر يبعد عنها.. وعن اي محاوله منها للقرب منه بيبعد.. مش عارف لو ضعف هيحصل ايه.... وكان خلاص مش قادر .. يتحمل بقي هيتجنن من كتر الفتكير فيها.. ومن عمايلاها معاه.. بتتحرك قدامه و بتتعمد تلمسه وتقربله مش فاهم هي بتحبه ولا لا؟؟؟.... وليه بتعمل معاه كدا؟؟؟.. وعاوزة منه ايه؟؟؟.. وحقيقي صح اللي فهمه منها ولا فهم غلط؟؟؟... ورغم التماسك اللي بيظهره ليها.. بس جوري رافضه تستلم لعنده معاها.. واصراره علي انه يبعد عنها.. چوري بينها وبين نفسها: طيب انا اعمل فيك ايه؟؟.. هتحس بيه ازاااااي؟؟ اعمل ايه تاني؟؟ ما لبس ولبست.. ودلع وادلعت.. واغراء عملت ومش نافع... معاك حاجة....اصوت يعني اوقول بحبك....يارب ..يارب تقيل اوي ...اوي....اوففففف.. وانت هتفضل مش حاسس بيه..لحد امتي اعمل عشانك ايه قولي اعملك ايه يا تاعب قلبي انت وسكت بتعب..... ولفت تشوفه لقته سرحان ومشغول بيقطع الطماطم .. وجاتها فكره.. وبتوتر عدت من جنبه.. وسحبت كرسي ومشيت بيه.. وهو انتبه ليها بس ما لفش يبص عليها... افتكر انها هتغير مكانه مش اكتر ... بس استغرب اما لقاها راحت بيه عند المطبخ العالي وسندته... وشافها هتطلع عليه. وافتكر انها رجلها كانت وجعاها.. قرب وراها....بخفة وهو خايف لا تقع وبصوت مفاجئ . حاسبي يا مجنونة انتي رجلك وجعاكي هتقعي كدا .... وفاللحظة دي كانت چوري اتخضت من صوته المفاجئ ليها... مجاش فبالها انه هينتبه...ليها بسرعه كدا.. بس من خضتها الكرسي اتحرك.. و كانت هتوقع.. بس حذيفة لحقها ووقعت فحضنه.. حضنته جامد وعيطتت.. ومسكت فيه جامد.. كأنها خايفه يروح منها......بكائها كان من حزنها ويأسها من انه يحس بيها صعبان عليها كل اللي هي فيه.... حذيفة اتجنن اكتر من حالتها دي وعياطها بالشكل دا.. مش عارف مالها.. حصلها ايه.. واخدها فحضنه عشان تهدي وتطمن في حضنه.. خرجها من حضنه بهدوء.. وهو بيبصلها تاه فعنيها وفملامحها وخلاص كانت مقاومتة انتهت اكن قدرته علي التماسك انتهت...وضعف قدامها والكلام راح منه... وبدون وعي مال علي شفايفها وباسها... باسها بوسه مش عاديه.. كأنه بيخرج فيها كل حبه وشوقه ليها طول السنين اللي اتحرم فيها منها.. وهي كانت مستسلمه ليه... لان شوقها ليه زيه..بالظبط ويمكن اكتر....... بس فجأة فاق و بعد عنها.. وخرج بسرعه من المطبخ.. وكان هيتجنن من نفسه واللي عمله... قاعد بيكلم نفسه... حذيفة : ازاي ازاي يا حذيفة تعمل كدا.. انت امبارح مكنش كلامك كدا .. ااانت حصلك ايه...ازاي نسيت نفسك كدة...!؟ازاي! كان بيتمزع...ناااار قايده جواه.. مش عارف هو غلط ولا لا؟؟.. متضايق من نفسه وبيأنبها.. ليه تعمل فيها كدا.. طيب هي هتقول ايه عليك دلوقتي.. كدا هتخليها تخاف منك.. ليه ليه يا حذيفه ليه تعمل كدا.. بس قلبه هداه وبيطمنه....لا لا ببس بس انا حاسس انها مكنتش خايفه مني.. ايوه انا حسيت انه جواها حاجه ليا هي كمان... وسرح فيها لما كان بيبوسها..وهي بين ايده.. وافتكر الاحساس اللي حسه معاها.. بس برضوا انت غلطت... ايه انت ناسي كلام امك ليك ولا ايه.. ياتري انت مستعد لجرح ووجع قلبك وكسرك علي ايد چوري.. ولا تفتكر هي كمان مش ممكن تكرهك في يوم من الايام.. ولا ممكن يتقال ايه بعدين... مش خايف تندم بعدين انها اتجوزتك... اااااااه من الوجع اللي جوايا اااااااه انا تعبت بجد تعبت ومش عارف اعمل ايه..... ياااااا رب ما توجعليش قلبي وتكسره بأيديها... چوري: بعد ما هديت..من حالة التيه اللي كانت فيها وهي معاه...وكمان حزنها انه سابها وبعد بالشكل ده.... خرجت من المطبخ لقت حذيفة قاعد عالسفرة... وكان سرحان وباين من ملامحه انه موجوع... حست بوجعه.. راحتله ووقفت قدامه.. حذيفة: انت معملتش حاجة غلط.. انا مراتك .. ودا حقك .. كمان.. انت مغلطش يا حذيفة فاهمني انت مغلطش ... حذيفة: كان بيسمعها ومش مصدق اللي بيسمعه منها.. ولا الاحساس اللي بيتأكدله أنه حسه صح... مش متخيل.. معقول!!!!!! وجنونة زاد اكتر .. من كلامها.. چوري ابتسمت وشاورتله علي قلبه.. : اسال دا وقولع مين هنا؟؟؟ وهو هيقولك چوري اللي هنا.. چوري وبس.. واخدت ايده وهو مستسلم ليها . وحطتها علي قلبها.. واسأل دا كمان مين هنا؟؟؟ هيقولك حذيفة وبس اللي هنا....والله انت وبس. حذيفة كان مش مصدق نفسه ولا اللي بيحسه... ولا اللي بيسمعه... معقول!!!! اللي بيسمعه منها!!!! معقول!!!!!! حذيفة بتيه وحب : چوري انا....... فجأة الباب خبط وانتبهوا لصوت الباب.... ************************************* في بيت عيله إيمان... فتحيه والده إيمان قاعده مع بنتها.. وكانت بتأنب و تلوم فيها.. فتحيه: شوفتي يا خايبة ايه اخرتها وحصل ايه من ورا عمايلك فالراجل اهه سابك وراح لغيرك.. تعبتينا معاكي.. ياما قعدنا نقولك ونوعيكي.. وهو جالنا واشتكالنا منك كتير... واتكلم معاكي وطلب منك كتير.. بس انتي ولا هنا مش حاسة بحاجة خالص.. ماشية ورا اصحابك اللي نهار ليل معاهم بترغي فالتليفون ومش مهتمة ولا سأله فجوزك بسببهم.. ولا بتشوفي طلباته كمان كراجل ايه انتي مش بتحسي بنفسك.. ماتقومي تشوفي شكلك بقي ازاي.. وكل ما نكلمك تقعدي تقولي مش هيقدر يسيبني وابنه هيمنعه اهه سابك.. وابنكم اللي كنتي بتحججي بيه ممنعوش انه يسيبك... ادفعي بقي نتيجه عمايلك... إيمان بعصبيه من كلام مامتها وتأنيبها ليها :يووووه يا ماما خلاص يا ماما خلاص انتوا ايه كلكم بتغلطوني انا .......وهو شايفينه مش غلطان خالص.. يعني اروح منكم فين دلوقتي هو انتوا اهلي انا ولا اهله هو... ما يروح فستين داهيه.. انا مش عاوزاه... دا خاين ... هو اصلا راجل عينه زايغه ومصدق عشان يتلكك بيا ويروح يجري للي ما تتسماش... دي اصلا كمان طمعانه فيه ... هو خاين ويمكن مش اول واحده الهانم...دي يكون يعرفها عليه.. بس عاملني حجته عشان محدش يلومه ما هو محامي ويعرف يطلع نفسه من اي مصيبة.... حتي لو كان غلطان ..وانا كمان مش عاوزاه انا في كتير بيتمنوني.. وانا مش ندمانه عليه ولا علي طلاقنا... ارتحتوا بقي... فتحية بضيق بعد ما حست انه مفيش فايده من الكلام مع بنتها:.. انتي الكلام ممنوش فايده معاكي.. انتي اللي هتتعبي وسابتها ومشيت.. وبصت عليها.. انتي حره يابنتي احنا نصحناكي ووعناكي كتير وتعبنا معاكي... وانتي مفيش فايده اعملي اللي عاوزاة بس افتكري كلامنا ليكي.... إيمان بعد ما خرجت مامتها وسابتها قاعده بتقلب فتليفونها وبتشوف صورها مع مصعب زمان... وبصت لنفسها فالمرايه وفصورها.. شافت اتنين مختلفين جداااااا... رجعت بصت فنفسها معقول!!!!! دول انا!!!!!.... هو انا ايه اللي غيرني كدا.. انا مكنتش زمان كدا... وافتكرت ايام ما كانت معجبه بمصعب .. وازاي كانت بتهتم بنفسها علشان يعجب بيها.. وازاي كانت بتهتم بيه وتسمعله.. ودايما حاوليه...وازاي.كانت عايزاه .. وكانت بتعمل ايه عشان تبان فنظرة جميلة... طيب ما البنات كانوا بيقولولي انه شكلي عادي ومصعب هو اللي بيبالغ وكلهم فبيوتهم كدا.. هو بس اللي يمكن بيشوف ستات كتير وكان عاوزني كل يوم بشكل... ودمعت و افتكرت مصعب لما كان بيجبلها فساتين وهدايا ويطلب منها يخرجوا.. وتهتم بنفسها.. وافتكرت اما كان بيبقي رومانسي معاها ازاي هي كانت بتبقي بارده... ولما يكون محتاجها كاي زوج و زوجة وهي كانت تسيبة وتحجج باي حاجة.. او تروح تنام وافتكرت اهمالها في ابنها... وقعدت تفتكر مواقف كتييير وكل ايامها مع مصعب.. وصعبت عليها نفسها.. ولاول مره تعري نفسها لنفسها كدا وبكت علي نفسها وعلي الغلطات الكتير اللي غلطتها.. بس الندم دا مش طبعها....ولسة العند والكبر ماليها .... مسحت دموعها وبقوة ورجعت لعنادها.. اللي حتي فالغلط مش بتتنازل عنه.. لا انا مهما غلطت برضوا مكنش لازم يخوني كدا.. ايوا هو خاني وهي خاينة كمان... وبوعيد ...بس وحياتك يا عطر زي ما خربتي بيتي واخدتي جوزي مني لاندمك وادفعك التمن غالي.. واعرفك مين إيمان يا عطر.. وهوريكي وهخلي الدنيا كلها والناس تعرف انتي ازاي خنتي جوزك مع جوزي كمان... ما انتي لازم تطلعي زي جوزك...خاينة .... ماشي يا عطر ان ما انتقمت منك ما ابقاش انا..... ************************************** في بورسعيد..... حكمت وعزه: قاعدين بيبكوا علي حال اولادهم.. اللي مكسور.. واللي متجبس.. وببكاء بيدعوا علي دنيا حتي وهي ميتة.. لانها سابتلهم بنتها اللي كانت سبب فاللي حصل لاولادهم... فاروق: بعصبية وصوت عالي : ايه كفايه حرام عليكم حرااام.. حتي وهي ميته مش راحمينها.. يعني ظلمناها وهي حيه وهي ميته.. لا وكمان توصل بيكم السفالة لكدا. انتوا ازاي تفكروا في كدا.. انا مش مصدق انتوا تعملوا كدا.. معقول!!!!! لحمكم وعرضكم هانت عليكم بالشكل دا.. وكنتوا عاوزين تغتصبوها.... انا اه عارف انكم طماعين والفلوس اهم حاجة عندكم فالحياه.. بس عمري ما كنت اتخيل توصل بيكم لكدا.. انتوا ايه.. كلااااب... بصراحة عنده حق الشيخ حذيفة فاللي عمله فيكم.. وتستاهلوا.. هو الغريب حمي عرضها وصان الامانه اللي سابوهاله اهلها.. سنييين. وسنييين .. مش زي اللي من دمها االلي بدل ما يحموا شرفها رايحين يغتصبوه.... عصام بعصبية: .. بس اوعي تفتكر اني هسيبهم ياخدوا مليم من ورث امها.. ولو فكر يجي في يوم يطالبنا بيه قسما بالله لهخليه يحصل ابوها.. وزي ما عملنا فابوها هنعمل فيه والكلام دا قدامك بقوله عشان تعمل حسابك من دلوقتي... ورغم ان كل الخناق دا قدام امجد بس هو مش حاسس بحاجة من اللي حواليه و سرحان في دنيا تانيه.. دماغه عند چوري.. وبينه وبين نفسه ااااه يا بنت الاااايه دا انتي طلعتي جامده..بشكل المرتين اللي شوفتك فيهم من غيب حجابك ده.وانا ناري بتزيد ولهفتي عليكي تكبر.... دا اللي يشوفك بالنقاب يتسحر من نظرة عنيكي.. فماباله باللي تحت النقاب انا مكنتش فاكرك كدا... دا انا كنت خلاص هاخد اللي عاوزة منك وهتجنن عليه من يوم ما شوفتك كنت هاخده خلاص بس منه لله الشيخ جه وضيع كل حاجة . وبشر وتوعد جواه لچوري وحذيفة ماشي يا جوري وحياتك مبقاش انا امجد اللي ما اخدت اللي عاوزة منك.. حتي وانتي متجوزة و دفعت الشيخ التمن غالي اوي مبقاش انا امجد...ان ما حرقت قلبه عليكي... حتي لو كان فيها موتك يا چوري انتي والشيخ بتاعك دا.... *************************************** في بيت والدة مصعب... عايدة والدة مصعب...قاعدة بتحضر الاكل وبتجهزه.. وعطر بتحاول تساعدها علي اد ما تقدر.. لكن مامه مصعب طيبه جدااا ...صممت ان عطر ترتاح... وطلبت منها ما تتكسفش منها و تاخد راحتها.. عايدة:انا عاوزاكي ما تكسفيش مني ابدا وتبقي براحتك ودا بيتك.. انتي ناسيه انك بعد عدتك متخلص هتبقي مرات ابني.. عطر خجلها زاد اكتر... عطر: انا مش حابة اتقل عليكي انا ومازن..اكتر من كدة احنا تعبينك اوي معانا... عايده بعتاب: يا خبر كدا يا بنتي تقولي كدا.. دا انتوا مليتوا عليه البيت وابنك دا زي العسل ويدخل القلب علطول هو ومامته.. انتي ماتعرفيش يا بنتي انتي وجودكم فرحني اد ايه ... انتي تعرفي ان ايمان مكنتش بتزورني ابدا ولا تسأل عليه.. انتي وابنك مليتوا عليه البيت وعوضتوني.... بعد مصعب واخواته ما اتجوزا... بس ياخسارة. ....بعد ما هتعود عليكم ... انتي خلاص ....كلها كان شهر .و عدتك هتخلص وهتمشوا وتسبوني مع ان يعلم ربتا انا حبيتك اد ايه وبعتبرك زي بناتي بالظبط وفرحتي انك هتكوني لابني متتوصفش .... عطر اتأثرت من كلام عايدة وراحت حضانها وعيطت فحضنها.. عطر بحنين: انتي تعرفي ان امي ماتت وانا صغيرة واتحرمت منها وكان نفسي يكون عندي امي تعوضني.. وانتي عوض ربنا ليه يا ماما وانا مش هسيبك انا هعيش هنا معاكي ومش هسيبك انا حبيتك اوي وعاوزة اعيش معاكي هنا ... فالوقت دا كان مصعب: خرج من اوضته بيلعب مع مازن... وكان سامع كلامهم.. مصعب ابتسم علي حالهم :بس انتي يا عطر مفيش حاجة تجبرك علي كدا.. وانتي ليكي شقه تعيشي فيها ودا حقك عليا ......وشقتك هتجهز قبل العدة ما تخلص.... .عطر برجاء وخجل : لالا يا مصعب انا عاوزة لما نتجوز ... اعيش هنا مع ماما عايدة...... انا ربنا زمان حرمني من امي والنهاردة.....عوضني بأمي فمش هبعد عنها واسيبها.... وحضنتها عايدة تاني .... عايدة بحنان وراحة حضنتها : ربنا يحفظك ويتمملك جوازك من ابني علي خير يا رب.......سبحان الله...ترتيب ربنا لينا كله خير مهما تعبنا واتوجعنا ....ربنا مش ناسينا ابدااا.. مصعب سند كتفه علي الباب وسرح في عطر ...وتصرفتها معاه ومع امه....وبينه وبين نفسه....اتنهد.. كنتي فين من زمان يا عطر ااااه لو كنت شوفتك قبل بنت فتحية.. مش زماني كنت متجوزك انتي.بدل بنت فتحية....اللي قهرتني معاها سنين.... عطر انتبهت لنظرات مصعب ليها واتكسفت اكتر من كلامه.. مصعب: ااااااه...ادعيلي يا أمي بقي تعبت....هو امتي العده تخلص يا امي امتي بس.. عايدة: هههههههههه...ياواد انت مستعجل ليييه كدة... مصعب بشوق : مستعحل!!انا عايز اتجوز النهارده اعمل دخلة....بس اعمل ايه بقي حكم الشرع والقانون مش بإيدي....... عطر خجلت واتوترت ... والدته ضربته علي كتفه بعتاب: كسفتها كدا حرام عليك..امشي برا لحد ما نجهز الاكل يا مستعجل انت...... عطر كانت مش عارفة تداري كسوفها منهم ازاي او تكلم خالص... فاستأذنت تجهز اللي باقي من الاكل عشان .....تبعد عن مصعب ونظراته..... عايده اتنهدت وافتكرت ايمان وتصرفاتها معاها ومع مصعب وعطر اللي قدامها.. فرق كبيير وشاسع.... وقربت من مصعب وطبطبت علي كتفه :شوفت ربنا بيحبك ازاي و عوضك ببنت حلال وطيبة وهتعوضك عن كل اللي فات... ربنا يخليهالك يا ابني يا رب ... بس ارحمها شوية البت اتكسفت جامد ..... مصعب ابتسم من خجل عطر...: حاضر يا امي بس انا بقول الحق و لا اكدب يعني.. وضحك هو وامه...ههههههه يعني مفيش فايده منك ابداااا... *************************************** في شقة حذيفة.... الليل دخل علي حذيفة وجوري وكل واحد فيهم في أوضتة.. وهو رايح جاي بيفكر و خلاص مش قادر و لا متحمل ومش مصدق اللي قالته ليه جوري... معقول!!!! مشاعرها زيه.. هيتجنن عاوز يروحلها بس متردد.... وافتكرت الصبح كلام چوري وانه كان خلاص هيسمع منها ويعترف... بس لولا امه وابوه خبطوا عليه.... وبغيظ.. الله يسامحكم.. الله يسامحكم.. كان لازم تيجوا فالوقت دا... كان لازم يعني ....وهو بيكلم نفسه وبيفكر خلاص يروح لچوري...ويحاول يسألها عن كلامهم الصبح... لانه مش قادر يتحمل بعدها عنه...اكتر من كدة..... ولسه هيتحرك ويروحلها وهيفتح الباب....لاقاها قدامه علي بابا اوضته.. حذيفة بيبص لچوري ومش مصدق اللي شايفه قصاده.... چوري قدامه لابسه فستان شفاف ولونه هادي.... بس مثير و يجنن.. وملامحها متزينه ميك أب رقيق وناعم زيها...ومخليها جميلة جدا.. وشعرها كمان حر من غير قيود ....كانت جميله...فاتنة ....مثيرة ....وهو مش مصدق اللي بيشوفة قدامه... حذيفة عنيه اتعلقت بيها.. وبكل تفصيله فيها من اول تسريحة شعرها.. للميكب.. للبسها. اللي بيظهر كل انوثتها قدامه...حتي ريحة عطرها.. هادي ورقيق زيها... وقلبه بيدق بجنون.. واول ما قربت منه قلبه زادت دقاتة بقوه هو كل احساسه ومشاعره في عالم تاني بس كانت هي اللي فيه وبس.. چوري بكل خفه حطت رجلها فوق رجلين حذيفة.. ولفت ايديها حوالين رقبته.. وقربت من شفايفه وهمستله بينهم.. چوري بجرأة : انا بحبك....وأكدتها تاني انا ب ح ب ك... وابتسمت بنصر من صدمته وحالته.. ..ايوه صدق نفسك انا بحبك يا حذيفة.... بحبك اقولك ايه تاني بس..... حذيفة مش مستوعب اللي بتقوله....ومش عارف هو بيحلم ولا دي حقيقة.... بس بكل حب ورغبة حاوطها وضمها بكل قوة لحضنه.. ورفعها ليه اكتر وكان مش قادر خلاص وعينيه بتتنقل بين عينها وشفايفها ... حذيفة:..انتي بتقولي ايه!!!.. انتي واعيه للي بتقوليه دا يا چوري....فاهمة ده ننتيجته ايه!؟ چوري هزت راسها وبكل نعومة...: ايوه واعيه جدا جدا جدا وعارفة انا بقولك ايه.. انا بحبك.. انت حذيفة حبيبي مش ابيه حذيفه.. افهمني بقي وعمري في حياتي ما اتمنيت ولا بصيت علي راجل غيرك ولا عاوزة يكون في حياتي غيرك.. انا عاوزة اكون ملك انت يا حذيفة.. انت اول واخر راجل في حياتي .. انا بحبك انت ومش هحب غيرك انت.. حذيفة سند جبينه علي جبينها واتنهد بحرارة قوية جدااا.. ااااااه يا چوري ااااه لو تعرفي انا اتمنيت اسمع منك الكلمه دي من اد ايه ... اااااه لو تعرفي انا بحبك اد ايه .. بحبك....بحبك.... وبجنون ......حب ايه !!لا لا لا انا عديت الحب والعشق كمان.. بمراااحل...انا متيم مجنون بيكي... انتي روحي يا چوري وحته مني.. مستحيل اتخيل حياتي من غيرك.. انتي بالنسبالي الحياه يا چوري لو كنتي فكرتي تبعدي عني كنت هموووت من بعدك .. كنت همووووووت ... وغصب عنه نزلت دموعه.. رفعت جوري وشه وضمته بين ايديها....وبصت في عنيه بحنان..ومسحتله دموعه... ليه الدموع دي يا حبيبي ... نزلت دموعه اكتر منه : .. عارفه ليه..!! عشان اسمع الكلمه دي انا راح عمري كله عليها..... انا عمري ماكنت اتخيل اني اسمعها منك... وابتسملها بحنان بس عارفة يا چوري انا مش ندمان ولا زعلان عارفة ليه..!؟. چوري ابتسمت: ليه... !؟ حذيفة اتنهد بشوق: علشان انا دلوقتي بسمعها من شفايفك وقلبي كمان حاسس بيها ... چوري بمشاكسة وغمزتة.. يعني خلاص انا هبقي مراتك بجد ومفيش غض بصر.. ولا ممنوع اللمس والهمس.. وكمان هبوسك براحتي.. واحضنك براحتي.. وهنرجع ننام فحضن بعض زي زمان... حذيفة ابتسم اكتر ليها وقربها منه بقوة ورغبة وجنون .. وغصب عنه بتردد وخوف عليها من بكره سألها ... حذيفة:ببس بس يعني انتي متأكده مش هيجي يوم تندمي فيه.. مش هتقولي اني استغليتك... ولا اني اخدت منك اللي عاوزه ...ولا اني استغليت ضعفك دم.... ولا هتلوميني في يوم.. چوري قربت من شفايفة وهمست بينهم..بتأكيد چوري: انا الحاجة الوحيدة اللي هندم عليها حقيقي ان انت ما تاخدنيش دلوقتي في حضنك... وتبطل كلام خااااااااااااااااالص.. حذيفة كان هو كمان خلاص مش قادر يتحمل يبعد ولا يقاوم .. واخدها في حضنة.. وفي لحظة كان هو وهي في سريرهم .. حذيفة قربها ليها. وكانت شفايفه بتتنقل بخفة وحب بين ملامحها وكل حزء فيها... مش مجرد بوسة عادية وخلاص... دا كان بيعزف الحااااان حبه وعشقه عليها ....وهي كمان كانت بترد عليه وبتستقبل كل ده بأحلي وأجمل الالحاااان .... حذيفة بعد وقت طوووويل هو محسش بيه قدر يبعد عن شفايفها بس هي شدته اكتر وقربته ليها تاني ... علي فكرة انت مش مسموح ليك تبعد تاني ولا دقيقة عارف كدا... ولا لا .....!؟ حذيفة: ابتسم بخبث : وقرب اكتر منها وعينه فعينها وايده بتبعد فستانها ... بجرأة ..... حذيفة: يعني انتي مستعده تمشي معايه الخطوة دي.. ... انتي عارفة دي خطوة مفيهاش رجوع متأكده يا چوري ... چوري هزت راسها بموافقة.. حذيفة بمكر: تاني متأكده يا چوري ومال علي كتفها وطبع بوسة رقيقة ناعمه علي كتفها.. طمنيني... علشان ما ترجعيش تلوميني بعد كدا وغمزها... خدي بالك انا حذرتك عشان تلومينيش بعد كدا علي اللي هيحصل ... چوري بلهفة وشوق ليه قربت منه اكتر ... انت عارف لو فضلت تتكلم كتير كدا انا مش عارفه انا هعمل فيك ايه ارحمني انا تعبت منك خلاااااااص... حذيفة: ضحك علي جنونها.. هههههههههه مش بقولك مصيبة حياتي.. عارفة اكتر حاجة بعشقها فيكي...ايه جنانك يا مصيبة حياتي ....انا الليلة دي.. وفي اللحظة دي.. انا اقدر اقولها بقلب قوي قلب واثق .. *جويرية حقي أنا* وفي اللحظة دي غابوا هما الاتنين في دنيا تانية.. عالم تاني.. عالم جديد عليهم هما الاتنين.. اول مرة يدخلوه. عالم بيدخلة ناس كتير.. بس مش لازم يكونوا عشاق.. مش لازم يكونوا احباب ... لكن يوم ما يدخلوا عاشقين...يدخلوا دايبين.. ..يدخلوا قلبين الحب بيغرقهم في بحره وسماه....بيبقي عالم مختلف.. عالم بيحس فيه كل واحد بكل لمسة.. بكل همسه.. بكل نفس من انفاس حبيبة.. روحهم بتبقي روح واحدة.. ..قلب واحد....ومن غير قيود بينهم..ولا اي فواصل ولا حواجز.... ودا في النهاية عالم العشااااااااق..... (((چويرية حقي انا )))) ((((الفصل السابع عشر)))) 🌹بقلم ريحانة الجنه🌹 مر الوقت وعدت دقائق وساعات...وحذيفة غايب مع چوري في دنيا تانية ...عالم غريب وعجيب....وبعد معنااااه منه انه هيبعد عنها او يكتفي منها مؤقتااا بس ...لأجهدها الواضح واللي هو متأكد انه صعب تتحمله واحدة مكانها وخصوصا في سنها وفي اول تجربة ليها.... حذيفة بيعد عنها وهو بيبتسم بأسف : حيااتي انا ...ااانا اسف ...اانا حقيقي مش عارف حصلي ايه....تعبتك صح!؟.... چوري برغم تشجعها وجرأتها في البداية... واللي كانوا بدافع الحب والخوف عليه يضيع منها ...وظنها انه ماحبهاش او مش حاسس بحبها....والجرأة دي كانت نابعة من برائتها وعفويتها ...ماكنتش بتتكلف ولا بتصتنع اي تصرف...ولا اي كلمة....كل ده وقت ما بدأ المشوار الحقيقي...اتبدل لخجل وخوف وترقب...لشئ جديد وغريب..بالنسبة ليها ....رجعت چوري الخجولة ...خبت نفسها في حضنه بتهرب ليه... چوري بخجل: لا ..لا...ما تعبتنيش .. حذيفة بترقب وهو بيبعد خصلات شعرها ويحقق في ملامحها ..واللي ظاهر عليها الالم والخجل : لا اانتي بتتألمي صح....ايه بيوجعك ...طمنيني ...ااانا غبي ومتسرع...لازم اقدر ان دي اول مرة ...ااانا اسف ...اسف... چوري اشفقت عليه من تأتيبه لنفسه....وابتسمت من درجة حبه ليها وخوفه عليها...ضمت وشه بحنان : مين قال كدة...صدقني انا كويسة...وبخجل...ييعني تعب عادي زي اي بنت...وحياتي ما تلومش نفسك كدة...انت ماشبعتش لوم وعتاب ليها.. حذيفة بسها من خدها بحنان وابتسم: بس ما تقوليش زي اي بنت....انتي مافيش منك ...لا في جنونك ولا برائتك ولا قلبك ..ولا روحك...وغمزها ولا جمالك.... چوري ابتسمت بتساؤل: بتحبني من امتي يا حذيفة...امتي اول مرة قلبك دق وقلك انه بيحبني...هتجنن واعرف.. حذيفة بعد عنها وسند ظهره واستنهد بتعب وحرماان : ياااااااااه..ياااااه يا چوري...بتفكريني ليه بوجع قلبي...ده من سنين كتييرة اوي اوي...كنتي انتي لسة بضفاير..فاكرة اول يوم بلغتي فيه....من يومها وانا حالي بقي حال....اتلخبطت وغيرت وحبيت واتجننت واتقتلت ثانية بثانية...... وساعة بساعة....ويوم بيوم .....كل يوم تكبري قصادي اتعب اكتر....واتوجع اكتر......كل يوم انسي نفسي وانسي سني وانسي سنك...واحبك اكتر....كل يوم الوم نفسي وانبها....كل يوم احسن اني مش طبيعي....ازاي ...ازاي احبك وانتي اتولدتي علي ايدي...ازاي احبك وانا علمتك اول كلمة...اول خطوة...اول جملة...وكمل حذيفة بحزن اكبر....ازاي احبك...وانتي شايفاني اخوكي او يمكن ابوكي... ازاي احبك وانتي شايفاني ابيه حذيفة....ازاي ....انا اتألمت اوي ...واتوجعت اوي يا چوري اوي....ااااه لو تعرفي ناري وحرقة قلبي يوم ما اخدوكي مني وسافرتي....اااااه لو اقولك حالي كان ايه لما كلمتيني وعرفت اللي عمله الكلب أمجد....وكمل بغضب.....ااااه لو تعرفي انا لولا خوفي من ربنا وكمان اني مضيعش نفسي واسيبك واسيبك اهلي ..كنت قتلت الكلام السعرانة دي يوم ما كانوا هنا وعايزين ينهشوكي.....بموووت ...بموووت يا چوري كل ما افتكر ان فيه كلب منهم..شافك ولا لمسك ولا اخد منك اي حاجة...بمووووت ....مهما اقولك واحكيلك وواصفلك...مش هتعرفي انا بحبك قد ايه .... چوري كانت بتسمعه وعنيها عليه وعلي ملامحه الحزينه واللي كل كلمة وكل حرف خرج منه كان بيسيب اثره علي ملامحه بحزن ووجع ...كانت دموعها بتجري بحسرة عليه وعلي كل اللي شافه ....قربت منه اكتر ونامت في حضنه ودفنت راسها في حضنه بقوة وضمته....وفضلت تبكي وهو استغرب بكاها وضمها اكتر بحنان... حذيفة بحيرة من دموعها: حبيبتي مالك..!؟ لييه الدموع دي ..بتتوجعي من حاجة ...!؟ مالك يا چوري!؟ چوري بأنفاس ضعيفة وصوت مكتوب ودموع: اااايوة ..ااايوة ابتوجع....بتوجع عليك وعلشانك ...وعلشان نفسي كمان... مش ممكن تكون اتحملت كل ده....معقول كل ده مريت بيه وحسيته زيي تمام...وكل. واحد ساكت وكاتم في قلبه....اااانا كمان اتوجعت زيك...والله زيك...بس ..ببس انت صعب اوي اللي شوفته اوي...ااانا اسفة...ااسفة اني كنت سبب كل جرحك السنين دي كلها...ااسفة.. حذيفة ابتسم بسعادة وخرجها من حضنه وهو بيمسح دموعها: لا ...لا ثانية بس...انتي كمان بتحبيني من زمان...يييعني...ييعني مش مجرد احساس بالحنين لحذيفة اللي حماكي واللي فجأة بقي زوجك...چوري انتي حقيقي بتحبيني من قبل كل ده مايحصل...!؟ چوري ابتسمت وبصت في عنيه بحب : طبعاااا بحبك من زمان...وانت اول راجل افتح عنيه عليه.....اول حضن حنين....اول لمسة آمان....اول صوت بيطمني ويريح قلبي ....اول خطوة رجل تدب في البيت تخليني احط راسي علي المخدة وانااام وانا متطمنة ومش خايفة.....اول عيون ابص فيها اتوه واتمني تسكني فيهم .....انت يا حذيفة اول كل حاجة حلوة ....انت كان ليك بكر كل شئ....احساس ومعني ..ومشاعر.....وبخجل ....ولمسة ....يمكن في البداية كنت صغيرة ومش عارفة احدد ايه الشعور ده....لييه بحبك كدة...ليه متعلقة بيك كدة....ليه رافضة فكرة انك تتجوز واحدة تانية ....لييه كنت ببقي هتجنن من اي عروسة ..او اي واحدة تقرب منك.....لحد ما عديت مرحلة المراهقة دي والحيرة...وكنت في ثانوية العامة...وقتها كنت خلاص اتأكدت اني بحبك كحبيب ...اتأكدت انك حذيفة بس .....مش ابيه حذيفة .....ايوة يا حذيفة ....ايوة بحبك من زمان....ايوة اتمنيتك من سنين.....ايوة حلمت باليوم اللي اتكتب فيه علي اسمك....وابقي مراتك بجد....وبذكري وجع....ايوة كنت متخيلة انه مستحيل...وانك مش ممكن تشوفني غير چوري الصغيرة العيلة المجنونة ...كنت فاكرة انك هتحرحني لو صارحتك....كنت مش مصدقة ان ممكن يجي يوم واشوفك عريس لغيري وانا عروسة لغيرك....كانت الفكرة بتقتلني....انا بحبك ...بحبك .. حذيفة كان في حالة جنون ودهشة وسعادة وفرحة...احاسيس كتييرة وممتعة...مش مصدق اللي سمعته ودنه...مش هو بس اللي حب...ولا هو بس اللي عشق...هو مش فارض نفسه...هو مش مجرد حل ليها...هو حبيها بجد...هو اللي حلمت بيه ....ومع اخر كلمة نطقتها چوري كان حذيفة خطفها لحضنه بجنون وشفايفه كملت باقي جنونه وفرحته....وخطفت شافيفها اللي سمعته اجمل كلام....واخر كلمة سمعها كانت اكتر كلمة بيعشقها واتمني يسمعها منها من زماااان...حذيفة كانت لسة بيعوض كل لحظة حرمان وبعد ....ولسة شفايفة مش قادرة ولا قابلة تبعد عن شفايفها وتسيبها ...وبعد وصلة مجنونة من الحب...بعد عنها وغمض عنيه وهو جبينه لسة حاضن جبينها وانفاسه بتخرج بصعوبة... حذيفة:مش ممكن....مش ممكن... چوري ...چوري حقيقي اللي قولتيه ده!؟.....انا مش مصدق انك كمان حبتيني كدة.....ياااااه....ياااه يا چوري....معقول في حب كدة...في قلوب بتعشق زينا كدة...مش ممكن ...مش ممكن... چوري ابتسمت وهي بتلعب في خصل شعره : اهاه...فيه....فيه قلبي وقلبك...وحبي وحبك....في انا وانت .....حذيفة وچوري ....چويرية ... حذيفة ابتسم اكتر وضم ايديها لحضنه وباسها بقوة: بحبك.....بحبك ....عشت وبعيش وهعيش لو ليا عمر...احبك...احبك انتي وبس.... چوري بمشاكسة: بس تعرف...ماكنتش اتخيل انك شقي كدة....بقي كل ده يطلع منك انت يا شيخ حذيفة...ااااخ منك.طلعت ميا من تحت تبن...صحيح علي رأي مامتي ياما تحت الساهي دواهي.... حذيفة ضحك بقوة : ههههههههههه....اهو بمتاسبة كلامك ده وسيرة ماما الحاجة ...اسكتي انتي فكرتيني بموقف بايخ ومجرح...اتطحيت فيه بسببك..من كام يوم ... چوري اتعدلت ليه بفضول : موقف ايه هاه...قول...وحياتي وحياتي... حذيفة بمكر: تؤتؤتؤ...وبطلي فضولك ده....من صغرك تموتي وتعرفي كل حاجة يا مصيبة انتي مش هقولك... چوري بغضب طفولي : اخس عليك انا..! انا فضولية..لا..اانا بس عايزة اتطمن ..قول بقي بالله عليك... حذيفة ابتسم اكتر: تؤتؤ..مش هقول عيب... چوري ابتسمت بخبث وقربت منه وباسته من خده بنعومة: طب ولو قولتلك وحياة حبك ليا...وباسته تاني..وكمان اني هزعل منك....وقربت من شافيفه وبهمس...وححرمك مني ...ومش هكلمك تاني.... ولسة هتبعد ..حذيفة ثبتها قصاد شفايفه بقوة وهو لسة عطشان ليها ...لسة مش قادر يرتوي من حرمانه منها... حذيفة بهمس: تؤتؤ...كله الا كدة...انا اتحرمت كتيير حرام عليكي...لسة هحرميني وتعاقبيني...لا اعملي فيا اي حاجة...الا بعدك ده....مش هقدر عليه....وخطفها تاني وباسها بحنان ونعومة غير المرات المجنونة اللي عدت ......وبعد عنها وابتسم...هقولك يا مصيبتي انتي..فاكرة يوم مارجعنا من بور سعيد لما جبتك انا ومصعب وكتبنا كتابنا...!؟ چوري ابتسمت و هزت راسها : ايوة فاكرة ...ده كان اجمل يوم لما كنت قاعد بتكتب كتابي وكل كلمة يقولها المأذون قلبي يرفرف..ولا لما انت قولت وانا قبلت زواجها....يالللهههههوي..لحظة يقف عندها الزمن... حذيفة عنيه بتلمع بسعادة....من جمال اللحظات دي...قد ايه ممتعة ...علي قد ماتعب واتحرم ...بس ربنا عوضه وعوضه كتيرر اوي...وسمع وشاف منها اللي يريح قلبه...ويعوض سنين عجاف كلها وجع ودموع..... حذيفة باسها من جبينها : تفتكري بعد الكلمتين دول...انا ينفع اقول اي كلام...شفايفك دي مش بس اجمل حاجة شافتها عنيا ودوقتها...تؤتؤتؤ..دي اجمل بتسمعني احلي واجمل كلام...وبتمتعني بأجمل ابتسامة.... چوري قربت من عنيه بوعيد عاشقة: ولسة ...ياما هتدوق....وياما هتشوف...وياما هتسمع...وغمزته بدلع....ده انا مصدقت اتلم عليك....هطلع فيك غلب السنيين.. حذيفة: ههههههههههه...لا كدة هبدأ. اخاف....مش كفاية تحرش وساكت وغتصاب وعدتها...ايه بقي فاضل ايه... چوري: ههههههههههه..تصدق صح...انا فعلا فاجأتك...بس انا واثقة وربي ماكنت هتتلحلح...ولاتجيني...انتي تقيل اوي يا حذيفة بصراحة.. وعاقل بزيادة...جبل..عندك قدرة علي التحمل رهيييبة... حذيفة اتنهد بحب: بس خلااااص..رفعت الراية..وسلمت...ما بقاش عندي قدرة ولا طاقة اتحمل....انفجرت... چوري غمزته بمشاكسة: ههههههههههه.لا حقيقي حقيقي انفجااار رهيب..طلعت سافل اوي بصراحة... حذيفة بغيظ:سافل! انا سافل يا امه لسانين...ما تنقي الفاظك... چوري بتكتم ضحكتها : اسفة....مش قصدي..بس...بسس.بصراحة انت فعلا سافل.. ههههههههههه.. حذيفة غصب عنه ضحك: ههههههههههه.ان جيتي للحق...انا نفسي اتفاجأت بروحي...مش مصدق ان انا الشيخ حذيفة....بس هقول ايه...... مع الاسف...الشيخ انحرف علي ايدك يا اكبر مصائب الزمن...... چوري: ههههههههههه..طب ايه هتنسيني كدة...قول ايه اللي حصل يومها... حذيفة عقد حاجبه: ياااه تصدقي نسيت احنا كنا بنقول ايه ....ااااه..بصي بعد ما رجعنا وانا سمعت من الحاج الكلمتين اللي فوروا دمي..وضيعوا فرحتي بجوازنا...وموضوع اني اتجوزك سوري كدة..واتجوز غيرك..وانا رفضت...جاني الشقة هنا بعدها بشوية...وتخيلي قالي ايه..!؟ چوري بحماس: هاه...قالك ايه؟! حذيفة بيكتم ضحكته: كان فاكرني رافض اتجوز السنين دي كلها ..لاني يعني...احمم مش تمام... چوري عقدت حاجبها بعدم فهم: مش تمام ازاي..مش فاهمة! حذيفة ضحك اكتر: ههههه يعني..احممم.مااقدرش انفذ اللي حصل من شوية بينا فهمتي..! چوري انفجرت من الضحك: ههههههههههه....لا لا بجد....عارف هما اصلا شاكين في امرك من زمان..... حذيفة عقد حاجبه : نعم..!؟ بجد..وانتي عرفتي منين!؟ چوري بتتمالك نفسها من الضحك: مرة زماااان كدة سمعتهم بيقولوا انهم خايفين عليك وكدة وانك عندك موانع...وقتها انا ماكنتش فاهمة...بس لما كبرت شوية فهمت قصدهم ايه....وبإستفزاز....بيني وبينك..انا كمان جه عليا وقت تخيلت ان رفضك لاجواز بسبب كدة... حذيفة بصدمة وغيظ: نعم يا حبيبتي!انتي كمان..ليلتك سودا .. چوري بتبعد وبتضحك: ههههههههههه..الله وانا كنت هعرف منين انك بتحبني ومانع نفسك علشاني..ده اقرب شئ للذهن.... حذيفة بوعيد: كدة طب وغلاوتك يا مصيبة حياتي لعرفك دلوقتي عقاب ظنك وذهنك يا امه ذهن انتي هوريكي...تعالي بقي .. چوري بتبعد : هههههههه.خلاص والله صدقت...وهو فيه خد مش تمام يعمل اللي انت عملته ده ...ده انت طلعت جااامد اصلااا.. حذيفة ثبتها وقرب منها بهدوء وهمس بوعيد:تؤتؤ..ماتحوليش تهربي من عقابك ....لازم تتأكدي بنفسك تاني وثالث ورابع...ولحد الفجر... چوري فتحت عنيها بصدمة:فجر! بتهزر.....لا لا وحياتي عندك..ده انا چوري حبيبتك...مش هتحمل...حذيفة انا مش ههون عليك صح..! حذيفة غمزها بوقاحة لسة بتكتشفها فيه واللي بتظهر ليها هي وبس..وبعد الغطاء عنها بتحدي:لا يا قلب حذيفة هتهوني ...وهتتحملي....علشان بعد كدة...تعرفي مين هو الشيخ حذيفة... چوري لسة هتتكلم تاني كان حذيفة سكت اي محاولة منها للكلام وخطفها وغرقها وغرق من تاني في عالم بحره وسماه يتوه فيها العاشقين.. وفعلا حذيفة كان عند كلمتة ...واستمرت وصلة الجنون والحب ..وصلة العشق والشوق.....كل ما تصعب عليه ويقرر يسبها...تجننه اكتر ...وتشعل نار رغبته فيها اكتر واكتر......ويرجع يخطفها تاني ...ويغرقها معاه في بحر جنونه...من تاني......لحد ما نامت في حضنه بتعب وارهاق ....حذيفة ضممها بحنان وهو بيحرك شعرها بنعومة ...ويمرر عنيه علي ملامحها ...وهي غايبة ونايمة في عالم تاني .... حذيفة اتنهد: عارفة يا چوري لو كنت قعدت احلم بليلة زي دي سنيييين...عمري ما كنت هتخيلها بالجمال ده....عمري ماحلمت ببداية حياتي معاكي تكون بالاثارة دي ...بالجنون ده....انتي..حقيقي خيال...بحبك اوي ...اوي يا چوري.... حذيفة سمع آذان الفجر ابتسم وباسها من خدها : شوفتي ..اهو كنت قد كلامي...حتي طلوع الفجر..... حذيفة بهدوء وحنان خرجها من حضنه ونيمها علي المخدة وغطاها بعناية...ودخل اخد حمام واتوضي ..وخرج بصلها بحب وحمد ربنا علي انه انعم عليه بحلم عمره......لبس هدومه ونزل صلي الفجر ...وهو راجع وقبل ما يفتح باب شقته لقي والدته...فتحت باب شقتها ...وندهتله ... فريدة: حذيفة... حذيفة لفلها وابتسم: صباح الخير يا امي....اؤمري.. فريدة عقدت حاجبها : صباحك فل يا نور عيني...خير عيونك بتضحك كدة وشكلك مبسوط.. حذيفة قرب منها وابتسم وباسها من جبينها : اااه يا امي مبسوط...ويمكن. خايف قلبي يقف من السعادة كمان... فريدة بخضة: الف بعد الشر علي قلبك....يا حبيبي ..سلامة قلبك...خير طمني .!؟ حذيفة باس ايديها .: الله يسلمك يا امي ..بس ما تقلقيش..انا هفهمك...چوري مش مغصوبة عليا يا امي...چوري بتحبني ...بتحبني من زمان...كمان چوري خلاص بقت مراتي ..احنا اتجوزنا امبارح... فريدة بفرحة : صحيح يا حبيبي هي قالتلك كدة.... حذيفة هز راسه: ايوة يا امي ..حقيقي ... فريدة اتنهدت براحة: الف حمد وشكر ليك يارب....يعني خلاص حصل اللي بالي فيه...!؟ حذيفة ضحك: ههههههههههه..ااه يا ست الكل حصل...علشان بس ما تفكريش تشككي في قدرات ابنك ...ابنك اسد يا حاجة فريدة... فريدة: ههههههههههه..ييوه بقي انت قلبك اسود يا واد انت...ده كان من خوفي عليك والله...بس تصدق فرحتلك من قلبي...ربنا يسعدك ويفرح قلبك...واشوف ولادكم يارب. حذيفة اتنهد بأمل: اااه يا امي .يارييت ...معقول يكون ليا من چوري طفل ...تخيلي كدة المجنونة دي ذريتها هتكون شكلها ايه...ههه‍ههه..اكيد حاجة ماحصلتش... فريدة: هههههههه.اكيد..انت هتقولي ...ده مش نص دماغها طاير...لا..دماغها كلها...بس طيبة وحنية وبرائة الدنيا فيها. .دي تربية ايدينا يا ابني... حذيفة : ربنا يحميهالي ومايحرمني منها ابداااا...وتفضل مالية حياتي ومنوراها ...ياللا يا امي ادخلي انتي بقي ..علشان عايز ادخل اصحي مصيبتي دي تصلي الصبح قبل الشمس ماتطلع.. فريدة برجاء: طب مادمتم..يعني اتجوزتم امبارح..وكدة ...واظن انها يا حبيبتي يعني تلاقيها تعبانة وجسمها مهمد ومحتاجة ترتاح..سيبها تنام وتبقي تصلي لما تصحي ماجتش من يوم... حذيفة بعتاب: يعني ناخد حقنا...وربنا يكرمنا ويفرحنا...واحنا نقصر في طاعته..ونغضبه مش كدة...لا يا امي هصحيها تصلي وتبقي تكمل نوم بعدها يارب لحد الظهر ..مش مهم..بس حق ربنا اهم من حقي انا..ياللا يا امي روحي نامي انتي... فريدة ابتسمت:..لا انام ايه بقي ..ده علي بال ما انت. تصحي چوري وتصلي...هكون جهزتلكم احلي فطار لأحلي عرسان. بس ايه حاجة كدة تعوض ليلة امبارح... حذيفة. ضحك: هههههههههه..لا لو علي ليلة امبارح يا امي يبقي محتاجين البحر الاحمر كله بقي يعوضنا... فريدة ضحكت: هههههههه..ياني منك انت ...چوري جننتك... حذيفة اتنهد : ااااه جننتني اوي يا امي...ياللا بقي البنت هتتأخر عن الصلاة كدة...عن اذنك... فريدة : ماشي حبيبي حجهز الفطار واجبهلكم افطروا وناموا بقي براحتكم... دخل حذيفة علشان يصحي چوري بس دخل الاوضة مالقهاش في السرير..بص كويس لقاها بتصلي ..ابتسم براحة وفضل قاعد يبصلها لحد ما خلصت صلاة ..لقته بيبصلها مبتسم .. چوري قربت منه وقعدت قصاده : خير بتبصلي كدة ليه..يا شيخ ! حذيفة اتنهد بحنان وضم وشها بين ايديه وباسها من جبينها : بحمد ربنا انك بقيتي من نصيبي..كل اللي علمتهولك وزرعته فيكي...بقي ليا انا مش لغيري...بس سيبك ...قوليلي انتي صحيتي ازاي ...وابتسم ..ده انا سايبك قاطعة النفس ..قولت هرجع اتعذب لحد ما اصحيكي.. چوري قربت منه اكتر : اصلي بصراحة.اول ما انت بعدت عني ... زي ما اكون كنت في دفئ وفجأة حسيت ببرودة غريبة فتحت عنيا لقيتك مش جبني ولوحدي....وسمعت صوت الاقامة عرفت انك نزلت تصلي.....قومت واخد دش بسرعة واتوضيت وصليت...ماهو مش معقول نسهر طول الليل نحب في بعض...ونيجي لحد حق ربنا ونكسل... حذيفة ابتسم ابتسامة واسعة وكلها رضي...عمره ماكان هيلاقي في واحدة اللي لقاه في چوري مش مقصود انها احسن واحدة ولا اكتر واحدة ملتزمة لا اكيد فيه احسن...بس هي فيها كل حاجة ممكن يحتاجها .....وكل حاجة بيحبها.....مجنونة وجميلة....شقية ومغامرة....طيبة وحنينة.....ووقت الجد عاقلة وواعية ... حذيفة شدها وقعدها في حضنه: عارفة انا كنت حالا بقول لأمي نفس الكلام ده بالملي ....وكنت داخل اصحيكي تصلي...بس الحمد لله...انتي مش محتاجاني... چوري اتعلقت في رقبته وحضنته وابتسمت : ههههه..لازم ابقي كدة...دانا تربيتك يا شي...بس طبعاااا هفضل طول عمري محتاجالك....وهفضل طول عمري اتعلم منك...انت حبيبيى..وشيخي..وابويا...واخوياوكل اللي ليا في دنيتي...انتي عيلتي يا حذيفة ... حذيفة قربها من حضنه اكتر وبهمس: انا بقول بلااها فطار ...انا جعانك انتي ...جعاان اوي ... چوري ابتسمت : هو انت كنت عايز تاكل ...اروح اجهزلك اكل!؟ حذيفة قام بيها وهي في حضنه...ومشي بيها خطوات ونزلها .وهو بيبعد عنها اسدال الصلاة.. حذيفة : تؤتؤ..انا عن نفسي مش بفكر في الاكل...دي امي هي اللي عرضت تحضرلنا فطار...بس في اللحظة دي لو مين ...ماهيقدر ياخدك مني ...ولا فطار ولاغيره.... چوري بنعومة: امممم.يعني مش جعاان..!؟ حذيفة اخدها في حضنه ونام: الله ! ماقولنا جعانك انتي....وجعاان من سنين ...وهاكل منك بقي لحد ما اشبع...مع اني متأكد...اني مهما اكلت...عمري ما هشبع.ولا هعوض حرمااان سنين... چوري باسته من خده برقة: مش لوحدك علي فكرة....انا كمان جعااااانة ...جعااانة اوي اوي... حذيفة غمزها وقلدها: يوووه..بطلي رغي بقي...انا مش متحمل.. چوري: هههههههه.بتقلدني انت...بس حاضر..شششش..هسكت يا شهريار..... حذيفة ابتسم ودفن انفاسه في حضنها: وانا اللي هسمعك احلي كلام ...يا اجمل شهرزاد... *********************************** في مركز تجميل ايمان قاعدة قصاد مدام عبير... عبير مبتسمة : شرفتينا يا مدام ايمان...انتي اول مرة تشرفينا....ووعد مش هتكون اخر مرة .. ايمان بتحدي: انا عايزاكي تعمليلي تغير كامل..نيو لوك بكل معني الكلمة....انا عايزة ابص في المرايا ما اعرفش نفسي....فاهماني....!؟ عبير ابتسمت بثقة:. طبعااا فهماكي...واوعي تفتكري انك اول واحدة تيجي هنا وتقعد علي الكرسي ده....وتطلب مني الطلب ده....اعتمدي عليا .... وبدأت عبير مع ايمان......مسكات لبشرتها ...قصت شعرها تسريحة جديدة ومختلفة عن اللي اتعودت عليها.....غيرت لون شعرها بلون جديد وجرئ...وفي النهاية عملتلها ميكب أب غير شكلها وملامحها جداااا...ايمان كانت اكنها بتشوف نفسها لأول مرة ....اكنها بتكتشف انوثتها وملامحها....... ايمان بتبص لنفسها في المرايا بذهول.: مش ممكن ااانا !...انا دي ؟!...انتي حقيقي فظيعة بجد...بجد انتي مش معقولة...اانا حاسة اني بشوف واحدة تانية تانية مش انا ابدااااااا.... عبير مبتسمة: يعني مبسوطة ...!؟ ايمان بغرور :طبعاااا ....طبعااا مبسوطة...وبينها وبين نفسها....ماشي يا عطر ان ماكنت اقهرك...وانت يا استاذ مصعب...هخليك تندم انك سبتني وبصيت لغيري...هخليك تتمني ارجعلك....وانت اللي هتتمسك بيا ومش هتقدر تطلقني... وخرجت ايمان من مركز التجميل.....وراحت اشترت لبس جديد ليها ورجعت البيت واختارت اكتر لبس فيهم جميل وشيك...وظبطت نفسها بعناية ..وراحت علي بيت عايدة والدة مصعب..... ************************************ مصعب في عربيته وبيكلم عطر ...في الفون.. مصعب : قوليلي يا حبيبتي ....انتي بردوا مش هتيجي معايا نبارك لحذيفة وچوري...انا بجد نفسي تيجي معايا...مش فاهم ليه رافضة.. عطر بحرج: ببصراحة محرجة منهم...يعني حاسة انها مش مقبولة اني اروح معاك...وانا ماليش صفة...كمان انت ضغطت عليا وروحت معاك الفرح...وحقيقي كنت مكسوفة من صاحبك واهله...اكيد شايفني ست وحشة وخربت بيتك ...يبقي كمان عايزني اروح معتك بيته...لا مش هقدر صدقني.. مصعب بعصبية: انتي مجنونة...مين ده اللي يشوفك وحشة ولا خرابة بيوت...اذا كان هو اصلا اكتر واحد عارف اللي انا عشته مع إيمان ..وعارف اني بحبك...ومستحيل يبصلك بصة وحشة...انتي بس بيتهيألك..لان حذيفة متحفظ شوية واي واحدة غريبة عنه بيتجنبها...ممكن لو سامحتي ما اسمعكيش تقولي عن نفسك كدة تاني....انتي في نظري احسن واشرف من ستات كتيير...فاهمة يا عطر.. عطر دمعت وابتسمت: فاهمة....ربنا يخليك ليا وتفضل شايفني كدة..وماتتغيرش ابدااااا. مصعب ابتسم: لا طبعاااا هتغير...بس للأحسن..هحبك اكتر وادلعك واعيشك احلي دنيا...دنيا عمرك ما كنتي تتخيليها... عطر اتنهدت براحة: مصعب انت بجد كتيير عليا....حقيقي مش مصدقة اني بعد جحيم رامز ...يكون ليا نصيب في جنتك... مصعب ضغط علي شفايفه بشوق: اااااه...وربي لولا عدتك دي كان زماني متجوزك وحبسك في حضني ولو مين ماكان رحمك مني....كنت وريتك الجنة علي حق...عطر....بحبك. عطر بسعادة..ودموع: بحبك يا مصعب....عارفة اني مش مفروض اقولها دلوقتي ...وعارفة اني مش لازم يكون في بينا حاجة لحد ما العدة تخلص...بس بجد مش قادرة اخبي كفاية طول السنين اللي فاتت.كنت بحبك في صمت ومش قادرة انطق ولا اعترف....انا بحبك...بحبك...بحبك اوي.. مصعب وقف عربيته وغمض عنيه بجنون: ااااه يا عطر....كل ليلة كنت بشوفك فيها كنت بتمني تدخلي معايا انا مش ترجعي للحيوان ده...كنت بتقطع لما اسمع دموعك وضربه ليكي...احنا حبنا عمره ما كان طمع ولا شهوة....انا حبيتك ...حبيت كل حاجة فيكي....حبيت روحك وقلبك...وحنانك....ووعدت نفسي من يوم طلاقك اني اعوضك عن كل لحظة اتألمتي فيها واتعذبتي علي ايد كلب زي رامز...بس المهم اشوف دايما ضحكتك...ما اشوفش دموعك تاني ابداااا يا قلبي اتفقنا... عطر مسحت دموعها وابتسمت: اتفقنا بس بشرط....مش هتشوف دموع حزني ووجعي تاني علشان انت هتبقي جنبي ..لكن هتشوف دموع فرحتي وسعادتي بعوض ربنا ليا ..وانه جعلك نصيبي وقسمتي... مصعب ابتسم: انتي اللي اجمل نصيب يا احلي..واجمل عطر......قوليلي مش عايزة حاجة اجبهالك انتي او مازن .انا جاي دلوقتي خلاص.. عطر : شكرااااا حبيبي ..كفاية انت بس تطل علينا....ثم انت اصلا مش مدينا فرصة نفكر...كل حاجة بتجبهلنا ...بس قولي قدامك قد ايه وتوصل!؟ مصعب : يعني بالكتير نص ساعة ...واكون عندكم... عطر : طيب اكون خلصت الهدوم بتاعتك كنت..بكويهالك علشان تاخدها معاك.. مصعب ابتسم: هو مش انا قولت ما تتعبيش نفسك...انت بدراع واحد.والتاني في الجبس..افهم واقفة تكوي ليه....انا قولت لماما تغلسهم بس وانا هتصرف...انتي ليه متعبة كدة...!؟ عطر ابتسمت: اولا مش تعب ..انا بثبت الهدوم وبكويها عادي....وبعدين كفاية بهدلتك في الفنادق كدة لوحدك...بسببي ...ويادوب بتيجي تتغدا معانا او تتعشي وتشوف طلبتنا..وترجع شغلك وقاعد برا بيتك لوحدك...كمان مستكتر اكويلك...ثم انا لما نتجوز..هكويلك واغسلك..واكلك..وكل حاجة.. مصعب ابتسم بخبث: اهم حاجة ..تعرفي تنيمني كويس...اصلي متعب اوي في موضوع النوم ده...هغلبك.. عطر بخجل: احممم.لا ما تقلقش...ححكيلك حدوتة وانيمك... مصعب :هههههه‍هه......ده انا اللي ههحكيلك واغيبك عن الدنيا...اتقلي بس ...هنبهرك.. عطر بخجل: يووووووه اانت..اانت رغاي اوي ...ياللا اقفل بقي وتعالي بسرعة... مصعب عرف انها مكسوفة: ههههههه..طيب يا روحي ياللا سلام..بس وحياتي عندك ما تتعبي نفسك...ممكن... عطر ابتسمت: حاضر...خد بالك من نفسك...سلام .. عطر قفلت مع مصعب وكملت .....كوي هدومه وهي بتلمسها بحنان ..اكنها بتلمسه هو ....سرحانة وهي بتفكر فيه وبتسمع كلام دوب قلبها ووصف..ولو حزء بسيط من حالها وحبها ليه..ولو بكلمات قليلة مهما اتقالت عمرها ما هتوصف حبها المجنون بيه.... (نفسي اسألك...اصالة) عطر سرحاانة فيه وفي كلامه ليها وخوفه عليها ...وحبه اللي اتملك قلبها وجوارحها كلها..وانها كل حاجة اتمنتها وتخيلتها في حبيب وزوج...لقتها فيه ويمكن اكتر من حلمها كمان.. نفسي اسألك سؤااااال بسيييط...ما لقتش اي اجاابة ليه... ليييه بلاقي في قربي منننك كل شئ انا نفسي فيه!؟ وابتسمت وهي بتفتكر انها كتيير كانت بتتلخبط وتنده لرامز بإسم مصعب..وتتراجع في اخر لحظة... ليييه بنادي الناس بإسمك...وابقي خايفة اني اخصامك...حاسة اني بقيت بقاسمك في الهوي اللي بعيش علييه...... غمضت عنيها بإستمتاع..وهي بتفكر قد ايه وهو معاها مابتبقاش عايزة حاجة ولا عايزة تشوف حد...بتتمني ان العالم كله يبقي هو ...هو وبس.. فكرت المها ولومها لنفسها انها ممكن تكون سبب من اسباب بعده عن ايمان..وانه هياخد خطوة الطلاق دي...ومهمومة علشانه وعلشان آدم .. ليييه بشوف الكل شكلك ... لييييه بعيش دايما مشاكلك ...حاسة ان نصي شكلي .وان نصي التاني شكلك ... وابتسمت لما افتكرت ...قد ايه هو بيشبها في طباعه ..حنين...جدع...رومانسي....حتي الهوايات...بيتفقوا فيها....اتنهدت وهي بتحلم باليوم اللي هتكون فيه مراته...وانها وقتها مش هتسيب حاجة بيحبها الا وتعرفها وتفهمها وتقرب منها... اللي بيحب بيحب اللي يحبه حبيبه ولو علي سبيل المشاركة...مش المجاملة... فيك حاجات موجودة فيا ...حبة حبة تزيد شوية...احنا فينا حاجات كتييرة زي بعض وهي هي..... بدأت تكمل تجهيز هدومه وحاجاته اللي هياخدها معاه..وهو ماشي باليل.....بصت علي دراعها المتجبس...وافتكرت انه هو الوحيد اللي كان جنبها وساعدها....حتي عمتها وولادها ماسألوش عنها ...بيخافوا من رامز ومشاكله....حاست انها برغم سنها وانها مش صغيرة ...كانت زوجة وام ...لكن وهي معاه...بتحس انها طفلة ..طفلة مستنية باباها يساعدها ويحققلها كل اللي هي محتجاله وبتتمناه. .....ودعت ربنا يحفظه ليها ويبعده عن رامز ومشاكله... كل حاجة عملتهالك...حاسة اني بعيش بدالك....و رغم اني قوية ببقي .في كل حاجة محتاجااااااالك. عطر سمعت جرس الباب بيرن...تخيلت انه مصعب..لانه طبعااا بيضرب الجرس مش بيفتح بمفتاح...لانها لسة مابقتش مراته..كانت هتروح تفتح...بس عاديدة .طلبت منها تكمل اللي بتعمله وهي هتفتح...وفتحت عايدة ...واندهشت لما لقت اللي علي الباب إيمان...ومش بس كدة...كمان شكلها والتغير اللي حصلها.... عايدة بصدمة: انتي ايمان.؟مش معقول ..ايه اللي انتي عملاه في نفسك ده... ايمان دخلت بغرور وبصت لعطر بسخرية...ولفت لعايدة وسلمت عليها : ازيك يا طنط...ايه ماله شكلي وحش..!؟ عادية بتعجب: لا يا حبيبتي ولا وحش ولا حاجة...بس هو انتي من امتي بتخرجي بالشكل ده...يعني لبسك ضيق بزيادة...وكمان وشك المخطط ده ....ولا شعرك اللي نصه باين من حجابك...من امتي مصعب بيخليكي تخرجي بالشكل ده!؟ ايمان قعدت بلامبلاه: عادي...والله يوافق او لا ما يفرقش...احنا كدة كدة هنتطلق.. انا حرة بقي اعمل اللي يعجبني... وبصت لعطر وشكلها التعبان ودراعها ..وابتسمت بتشفي: وانتي بقي امتي وشك هيتصلح من الشلفطة دي! وتفكي الحبس ده؟..بس ان جيتي للحق هو جوزك كان لازم يكسر رقبتك مش دراعك ...علشان انت واحدة واطية ورخيصة وخطافة رجالة... عطر بحرج وبكاء: اااانا مش كدة..وانتي اصلا ماتعرفيش حاجة ...ولا شوفتي اللي انا شوفته علشان تتهميني بالشكل ده....مش هسمحلك تجرحيني ولا تشتميني.. عادية بعصبية: وبعدين معاكي يا ايمان...ماتنسيش انك في بيتي ..وانا مش هسيبك تغلطي فيها في بيتي وكمان وانا واقفة .. ايمان قامت وقربت من عطر بغضب: لو هو انتي لسة هتسمحيلي واسمحلك...انا هفرج عليكي الناس...واعرفهم انك خرابة بيوت وسرقتي جوزي وضحكتي عليه بمسكنتك دي.... ولفت لعايدة ..وانتي يا ست حماتي ...قوام كدة نسيتي بيت ابنك ومراته وابنه ...اللي بيتهم اتخرب بسبب السهنة دي.....ولا انتي مش فارق معاكي حاجة وماصدقتي لقيتي حد يونسك ويخدمك...ماهو اصل الاشكال دي اخرها تخدم بلقمتها ....عديمة الاهل والاصل دي.. عطر قعدت بضعف وبكاء مش عارفة ترد ولا تدافع عن نفسها...وكلام ايمان وجعها وجرحها......اكنها بتقطع فيها بسكاكين تلمة... عايدة لسة هترد وتدافع عن عطر الباب كان بيخبط بجون وعصبية...فتحت لقته مصعب...طالع علي صوت ايمان وسبها لعطر.. مصعب دخل بغضب..: انتي بتعملي ايه هنا..!؟ وايه الكلام الزفت اللي سمعته وانا داخل ده.. وبصلها بغضب واخد باله من شكلها ...وايه الارف اللي انتي عملاه في نفسك ده.!؟ انتي اتجننتي ..ايه ده انتي كنتي ماشية في الشارع كدة...!؟ ايمان ابتسمت من عصبية مصعب تخيلتها حب وغيرة وانها صحت غيرته عليها: ايه انا حرة البس اللي يعجبني...مش انت هتطلقني وتتجوز البتاعة دي...يبقي مالكش دعوة بيا...ولا ايه اكونش حليت في عيونك...وبتغير!؟ مصعب بغيظ شدها من دراعها وبغضب : اولا اسمها عطر مش بتاعة....ثانيا وده الاهم انتي مالكيش مكان هنا...وقسما بالله لو كررتي كلامك اللي قولتيه في حقها ده لهقطعلك لسانك....وابقي افتكري ايه اللي خرب بيتك يا هانم وانتي تعرفي ان عطر مالهاش دخل....وتاني مرة لسانك يطول علي امي هقطعهولك... ثم بقي وحياة امك فتحية ان شوفتك نزلتي برا البيت تاني بالشكل ده لكون قالتلك.انتي فاهمة..انتي لسة علي ذمتي لما ابقي اطلقك وتغوري بعيد عني ..ابقي اعملي اللي يعجبك.....الموضوع غيرة علي اسمي مش عليكي يا هانم....فاهمة ولا لا.. ايمان بغيظ وتحدي: لا يا مصعب مش فاهمة...واسمع بقي انا هفضل اشتمها واقول بعلو صوتي انها خاينة وخطافة رجالة....واني فتحتلها بيتي وهي ضرتني في ظهري واخدت جوزي .انت وهي خاينين.فاهم خاينين.. مصعب بقي مش قادر يتحمل وضرب ايمان بالقلم بعصبية: انتي فعلا اتفرعنتي ..وانا هقطم رقبتك دي علشان تعرفي تعلي صوتك عليا تاني وتتحديني...واقولك يا ايمان...انتي طالق...ومن بكرة ورقة طلاقك هتوصلك واتفضلي معايا بقي من هنا .... ايمان برغم شخصيتها وجبروتها...الا ان كلمة طالق بتهز اي ست مهما باغت قوتها...ومهما كانت الاسباب...بس الكلمة دي بتكسر اي واحدة فينا...بتحسسها بوجع ...حتي لو هي اللي طالبة الطلاق.....بس الكلمة واقعها صعب ..صعب اوي... ايمان اتحكمت في دموعها وفضلت مكابرة ...وست دهشة عايدة وعطر ... ايمان بغيظ: خلاص ارتحت...وريحت الهانم وطلقتني...ماشي يا مصعب....انا وانت والزمن طويل ... مصعب وقفها : استني انا هوصلك...علشان انتي لسة قصاد الناس مراتي...وانا مش هخلي كلب يقول في حقي كلمة بسبب شكلك ده ولبسك وحجابك اللي مالوش اي تلاتين لازمة ده...اتفضلي قدامي... ايمان وهي خارجة بصت لعطر بغيظ ووعيد: بكرة ربنا يحرق قلبك...ويخرب بيتك زي ما عملتي معايا...بس كمان انا مش هسيبك وهتشوفي.. مصعب شد ايمان وخرج بسرعة...وعطر رمت نفسها في حضن عايدة وفضلت تبكي بكسرة ووجع... عطر بدموع: والله ماكنتش عايزة اخرب بيتها ...والله ما كنت عايزة اكون سبب طلاقها...والله يا ماما عايدة صدقيني انا...مش خاينة.....انا مش خرابة بيوت..والله ما كدة...والله مظلومة ...مظلومة والدنيا جات عليا بزيادة...جات عليا اوي ...اوي ... عايدة بدموع: لا اله الا الله...اهدي يا بنتي اهدي ...ربنا يهدي الحال....مش عارفة اقولك ايه بس ..ربنا يجزيكي يا ايمان ويهديكي لنفسك... ************************************ في عربية مصعب ...وصل عند بيته ووقف العربية ...ايمان لسة هتنزل ..مصعب مسك ايديها ورجعها تاني... مصعب بهدوء: اوعي تفتكري انك لما تعملي في شكلك كدة....وتغيري لون شعرك...وتحطي ميك آب....انا هتلحس وارجعلك....تبقي غلطانة....ايوة انا اتمنيت اشوفك كدة كتيير...ويمكن لو التغير ده كان حصل من كام سنة كان فرق شوية...انتي مشكلتك مش في شكلك وبس...مش في اهتمامك بنفسك وبس....انتي مشكلتك من جواكي يا ايمان...انتي من جوا...وحشة...وحشة ومش عايزة تكوني غير كدة.... انتي يادوب غيرتي القشرة اللي من برا...لكن القلب من حوا لسة بايظ...لسة فاسد....لسة وحش... انا اللي حببني في عطر مش شكلها ولا جمالها...هي ايوة جميلة بس مش اجمل واحدة...ولو علي الجمال والشكل كنت اختارت اي واحدة غيرها...لكن انا حبيت قلبها...حنيتها ...طيبتها..عقلها ودماغها....هدوئها ...شخصيتها...طباعها الهادية.... ايمان انتي ضيعتيني منك...وانا قاومت واستحملت كتيرر بس خلاص لا عندي قدرة احارب ولا اعافر...احنا مالناش حياة سوا...كل احتياجاتك وطلباتك هتوصلك انتي وآدم...ووقت ما احب اشوفه هخده اشوفه...وورقتك وكل حقوقك هتوصلك.. ايمان تماسكت ونزلت وطلعت شقتها...ومصعب اتنهد بتعب..ودور عربيته ورجع لامه وعطر... ايمان طلعت شقتها وهي جواها نااار وغيرة وحقد وغل من مصعب وعطر...واقسمت انها تنتقم منهم ..وتاخد حقها ... ******************************* في شقة حذيفة وچوري ... حذيفة وچوري قاعدين سوا بيضحكوا... حذيفة : هههههههه.بس ..بس كفاية يخرب عقلك...بطلي تتريقي علي خلق الله...انتي مصيبة .. چوري : هههههههههه.يا شيخ اسكت ده انا كل ما افتكر العرايس اللي ماما كانت بتختارهملك...ببقي هموووت...بس انا كنت بطفشلك كل عروسة وعروسة.....كنت شريرة اوي صح.... حذيفة ابتسم: تؤتؤ كنتي حبيبة وبتحبي وحقك تدافعي عن حقك...ولا ايه... چوري قربت منه وبحماس: حبيبي كنت نفسي في حاجة ممكن! حذيفة بحنان: اؤمري يا قلبي تحت امرك. چوري بجنون: عايزة ارقص. حذيفة فتح عنيه بصدمة : ننننعم..تإيه...ترقصي ازاي وفين.. (((چويرية حقي انا))) (((الفصل الثامن عشر))) 🌹بقلم ريحانة الجنه🌹 حذيفة مصدوم من طلبها ...هو لسة مش مستوعبه...يعني فكرة ان اي بنت ترقص طبيعية..بس چوري بالاخص..هي تعرف ترقص اصلا!!!..طيب اتعلمت امتي وفين!!! طب ورقصت علي ايه وهو مانع الاغاني والمزيكا!؟ حذيفة بحيرة وتساؤال: ترقصي ازي يا چوري افهم..انتي اصلا بتعرفي ترقصي..!؟ چوري بتحاول تتماسك ...شكله اتعصب وخايفة من رد فعله. چوري: احممم.ااه. ااه طبعاا ..وهو فيه يا حبيبي بنت مش بتعرف ترقص.!!. حذيفة ضغط علي سنانه بغيظ ومسكها من ودنها: وكنتي بتتعلمي فين يا هانم اهاه...ثم الاهم كنتي بترقصي علي ايه !! علي اغاني ومزيكا!!! انطقي يا مصيبة حياتي وعملي اللي بتعاقب عليه...قولي .. چوري بتتألم من ودنها وبرجاء: اااه. اي اي حراام عليك...انت لسة فيك العادة دي ..ودني بتوجعني يا شيخ ربنا يخليك هتطلع في ايدك.. حذيفة فك ايده...وساب ودنها .. ومسكها من دراعها : اتفضلي انطقي ..اصدميني.. چوري ابتلعت ريقها بتردد: ااااصل.. اااصل انا يعني عادي من ايام المدرسة ...كنت ساعااات بسمع لما بيجيني حد من صحابي..كنت صغيرة بقي... ...وكمان حاليا في الجامعة يعني طول الوقت كلهم مشغلين اغاني ..وبصراحة في اغاني تجنن..بس كنت بسمعها غصب عني يعني مش مقصودة ..... حذيفة غمض عنيه بغيظ: چوري هاتي تلفونك... چوري بتصنع النسيان: فوني ...فوني....هو فين... انا مش عارفة حطيته فين...هدور عليه ثواني .... حذيفة فاهمها شدها من هدومها بعصبية: لا ماهو شوفي شغل الاستعباط ده كنتي تعمليه علي ماما فريدة...هاه...مش حذيفة اللي عجنك يا چوري...فاهمة..!!؟ چوري بمزاح: طب ..طب بس سيب هدومي ااانا مش هجري...بص هفهمك حبيبي...بس روقك كدة يا شيخ واستعيذ بالله من الشيطان ...ده انا حتي عروسة ...في عروسة تتمسك المسكة دي بذمتك!؟ حذيفة بغيظ اكتر :هو انتي مش هتتكلمي جد ابداااا.چوري فيه حاجات مافيهاش هزار ....اناي مش عارفة ان انا مانع الاغاني والمزيكا خالص ....وده لانها حرام مش علشان انا عايز كدة... چوري فكت ايده بهدوء وابتسمت وشدته وقعدته وقعدت قصاده علي الارض وبعقل: طب مممكن تسمعني الاول..وبعدين تبقي تزعل وتتعصب!؟ حذيفة اتنهد بضيق : اتفضلي بس من غير تحليلاتك الهايلة ...وتفسيراتك المنحرفة دي ..تمام الحرام بين والحلال بين ..مش هنخترع ماشي...!؟ چوري ضحكت: ههههههههههه......ماشي مش هخترغ دين جديد لا تقلق...نتكلم جد بقي ...بص يا روحي انا....انا الاول زمان كنت فضولية جداااا وبحب اسمع زي اي بنت في سني يعني انت مانعني وقولتلي حرام...بس كنت بحب بعض الاغاني اوي كان فيه حاجات بتوصف حالي معاك ووجع قلبي ...وامنيتي انك تحس بيا... حذيفة بصلها بحزن واتنهد : بس ده مش مبرر لكدة .. .. چوري ابتسمت: اصبر لما اكمل...ماشي.....بعد كدة كبرت اكتر وبدأت انا بنفسي اتعلم واعرف الحلال والحرام... واقتنعت الحمد لله...بس. غصب عني وعنك بنسمع الاغاني دي في الشارع وفي كل مكان... حذيفة بهدوء:تمام ده طبيعي بس مش احنا اللي نشغلها بنفسنا وناخد ذنب... چوري : عارفة والله....ومن سنين وانا مش بشغلها ولا بسمعها انا بنفسي...اللي بسمعه واعرفه بيبقي برا البيت وغصب عني.... حذيفة بتفكير: امممم...طب افهم لما هو كدة عايزة ترقصي ازاي ..وعلي ايه ....!؟ چوري بثقة: حبيبي طبعااااا بما اني بدور دايما علي البديل....فاكان اغاني وايقاعها بالدف بس مافيش مزيكا....بس مش بايخة ولا غلسة لا حاجات جميلة وانا كنت برقص عليها لوحدي كتيير.... حذيفة ابتسم: امممم..طب المطلوب ايه دلوقتي هتشغليها ولا تجيبي حلة واطبلك مثلا مش فاهم... چوري بجنون: ههههههههههه...لا لا يا حبيبي هشغلها انا وارقص عليها لحد ما انت تتعلم تطبل... حذيفة ضخك و شدها لحضنه : ههههههههههه...يخرب عقلك يا مصيبة انتي ...انتي اي..ايييه...شعلة جنون وكوارث... چوري ضمت وشه بحب وغمزته :طبعاااااا مجنونة وهفضل مجنونة ....مجنونة بيك وبحبك....وووعد يا حذيفة اعوضك عن كل لحظة اتحرمت مني فيها.....وكل حاجة انت حرمتها علي نفسك...علشان بتخاف من ربنا..... وكملت بنعومة واغراء: ثم انا عايزاك تأجل انبهارك ده لبعد الرقصة ....بس المهم تقدر تمسك نفسك وما تتهورش.... حذيفة قربها اكتر وعنيه علي شفايفها وبهمس: هو انا لسة هتهور اكتر من كدة.!؟...انتي لازم تلحقيني...وترحميني دلوقتي حاااالا...انا مش مسؤال عن اللي هيحصل لو فضلتي تتدلعي وتغريني كدة....انتي اللي هتتعبي.. چوري قربته من شفايفها اكتر وبهمس : تؤتؤتؤ...مافيش رحمة...انا لازم اكمل خطتي للنهاية....عجننك يعني هجننك... حذيفة بيعشقها وبيعشق جنونها ده ...وقبل ما تكمل كلمتها خطف شفايفها اللي بتجننه كل ما تتحرك...وتتكلم...ومش عارف يبعد عنيه عنها ولا يقاوم استدعائها ليه انه يقرب وحبسهم بين شفايفه.. چوري كانت دايما بتستجيب لقربه وشوقه ليها بلهفة وحب....وهي كمان بتبقي عطشانه لقربه... حذيفة اخيرا قدر يبعد عنها وعنيه علي شفايفها وابتسم: مش عارف ليه حاسس انهم مش هيقدروا يتحملوا هجومي العنيف عليهم كتيير.....انا بجد خايف يكرهوني.. چوري قربت منه وباسته بهدوء وخفة: اياك تقول كدة تاني .... يكرهوك وهما ماصدقوا اصلا تكون ليهم وتلمسهم.....حذيفة انا وانت بتطمعنا حاجات كتيير...انا. وانت ايدينا اول مرة تلمس كانت مع بعض...وعيونا اول مرة تشوف وتستمتع بالنظر كانت لبعض......شفايفنا اول مرة تعيش الجنون كانت مع بعض....وكل حاجة فينا بكر اول شئ كانت لبعض ومع بعض....اي راجل بيتمني يكون هو اول راجل في حياة حبيبته ومراته.....بس انا بقي من البنات والستات ...القليلة اللي بتكون اول تجربة لحبيبها....... وباسته من خده برقة وابتسمت...انا اول لمسة ايد...وباسته تاني ...واول لمسة شفايف .....وبصت في عنيه واتنهدت وشاورت علي حضنه.....اول واحدة تكون هنا....في الحضن ده....زي ما انت اول راجل لمسني...انا اول ست تلمسك.....اوعي تخاف ولا تتراجع....اوعي تفكر ولا تحسب حسبااات...غامر...وقرب ...واهجم...وانا هستقبل كل ده....بحب...وعشق ....ولهفة..وشوق.....حذيفة مش انا بس اللي كنت ومازلت وهفضل طول عمري اللي جاي حقك انت...تؤتؤتؤ. انت كمان طول عمرك كنت وتفضل حبيبي انا .وحقي انا.....انا بحبك ..فاهم بحبك.... حذيفة ابتسم بسعادة ودهشة من مشاعرها....وحبها او الاصح عشقها....ضمها لحضنه بقوة ... حذيفة اتنهد غمض عنيه واتنهد بنااار: اااااه يا چوري....اااه منك...كبرتي امتي كدة....ومشاعرك دي امتي بقت كدة...انا مش مصدق انك جواكي كل .ده..ليا انا لوحدي وبس..!؟بحبك يا چوري ...بحبك.. چوري ضمته لحضنها بحنان: لا صدق...صدق علشان اللي جاي لسة اكتر.....ولسة احلي....ولسة هتتفاجأ....انت حبيب عمري كله يا ذيفو... حذيفة خرجها من حضنه بصدمة وعقد حاجبه: نعم!؟ مين ذيفو ده بقي !؟ چوري بتكتم ضحكتها:انت يا روحي ...بدلعك ...ده هيبقي دلعلك من هنا ورايح..ايه رئيك مش يجنن.. حذيفة بعصبية: دلعي...لا يا حبيبتي انا مش بتدلع كدة....ولا اصلا عاجبني الاسم ده...ده اسم مايص كدة ومايع...انسي انا حذيفة وهفضل حذيفة... چوري باسته من رقبته بنعومة وهمست: ولو قولتلك علشان خاطري ..خاطر چوري حبيبتك ...لو بتحبني ...انا عجبني الاسم اوي... حذيفة بيبتسم غصب عنه من اثارة قربها ومهارتها انها تخليه يلين بشقاوتها...اكنها خبيرة وعارفة هي بتعمل ايه.. حذيفة اتنهد بإثارة : امووت واعرف بس ...انتي اتعلمتي الشقاوة دي امتي...وازاي بتتصرفي بخبرة كدة....انا كدة مش هعرف امشي كلمة عليكي.. چوري ضمت ايده وباست باطن كفه بحنان: انا عمر ما كان عندي خبرة ولا مهارة غير حبي ليك...انا بتصرف بفطرتي كأنثي...وبفطرتي كاعاشقة وداية ....الحب بيعلم والعشق بيقوي القلب... وكملت بدلع وغمزته ...وخصوصا لو كان حلال وفي النور....انا هنكسف ليه...ده انت زوجي يا شيخ مش كدة ولا ايه حذيفة ضحك: ايوة يا قلب الشيخ صح...طب ايه انتي جريتي ريقي بصراحة...مش هترقصي بقي ولا ايه!؟ چوري قامت من حضنه وبحماس...: ثواني وارجعلك...مش هتأخر... حذيفة سند ايده ورا راسه وضحك:انا قاعد اهو لما اشوف هتعملي ايه تاني يا قادرة في الشيخ.... دخلت چوري وغيرت هدومها ولبست فستان مغري جداااا..يشبه بدلة الرقص...بس مش بدلة رقص...وكالعادة اتزينت وحررت شعرها ...وخرجتله......وقربت منه بخطوات هادية ...بس هو انتبه لصوت خطواتها بسبب رنة خلالها اللي كانت اول مرة يشوفها لبساه...بصلها بتفحص من خلخالها اللي صوته خلا دقات قلبه تبدأ رحلة الجنون...لحد تفاصيل الفستان اللي ماتخيلش في يوم انه يشوفها لابساه ...لحد عنيها وشعرها...غمض عنييه بيحاول يتمالك اعجابه بيها... چوري اخدت بالها من تأثيرها عليه وحالته اللي شايفاها: قربت منه. وبهمس.: جاهز يا شيخ حذيفة!؟ حذيفة ضغط علي شفايفه بإعجاب وقام وقرب منها وحاوطها بإيده بقوة وقربها لحضنه...: شيخ حذيفة!؟ شيخ ايه بقي الله يسامحك....هو فيه شيخ يتحمل اللي انا فيه ده....انا بقول خاليها ذيفو يادوب تنفع مع اللي انتي عاملاه فيا ده ..... چوري اتعلقت في رقبته بنعومة وبصت في عنيه: انت شيخي وحبيبي وجوزي ...وحذيفة وذيفو...وكل ده واكتر كمان.... حذيفة باسها من خدها وابتسم: بحبك... چوري ابتسمت اكتر وقعدته تاني: وانا بموووت فيك...اتقل بقي واتفرج.. چوري اخدت فونها وشغلت اغنية وكانت فعلا بالدوف بس...والدوف دقته زي الطبلة وده ساعدها اكتر انها ترقص من غير قيود....كانت كل حركة وكل ما تتمايل ..اندهاش حذيفة يزيد.....عمره ما تخيل انه في يوم يقعد ويتفرج علي ست بترقص.....في العموم....وخصوصا چوري.....كانت ابتسامته وجنونه واعجابه بيها بيزيدوا.... چوري كانت طول الوقت تتمايل وترقص وتقرب منه ...وهي في قمة غرورها بحبه ليها...واي ست بتبقي في منتهي السعادة وهي شايفة تأثيرها علي زوجها...وانه مش شايف غيرها...ولا محتاج غيرها...وانها ماليه عنيه .... حذيفة قام بخطوات هادية وواثقة وقرب منها وقف قصادها وهي وقفت رقص وهي بتاخد نفسها: ايه! مالك....رقصي مش عاجبك....!؟ حذيفة ابتسم بخبث وشالها بسرعة وغمزها بتوعد: احابة سؤالك اظن واضحة عليا ....بس ان كنتي مصممة وبتشككي في حالة جنوني دلوقتي....يبقي اجابة سؤالك هتكون مكتوبة وومضية حالا علي كل حتة فيكي.....لازم احيي كل تفصيلة فيكي كانت بتتمايل وتتدلع وتتعبني وتطير عقلي.... چوري ابتسمت ودفنت انفاسها في رقبته وبهمس : في انتظار تحيتك يا حبيبي...بس وحياتي خاليك حنين عليا ...انا مش قدك... حذيفة ضمها وابتسم ومشي خطواته لأوضتهم: تؤتؤتؤ...ما اوعدكيش اكون حنين....دي هتكون اشرس مرة تجمعني بيكي...لازم تشوفي الوش التاني ل ذيفو حبيبك..واللي عمره ما كان يتخيل ان جواه الوش ده....بس كله ظهر وبان علي ايدك... حذيفة نزلها وهي فضلت قريبة منه وبتتابع حركته الهادية وهو بيبعد فستانها اللي حرك مشاعره من اول ما عنيه وقعت عليها بيه....كانت مستسلمة ودايبة معاه.... حذيفة انتهي منه وبص في عنيها ومال عليها بهمس: بحبك...بحبك....اوي.. چوري كالعادة مالحقتش ترد عليه...وسكتتها شفايفه اللي بتشن هجومها عليها بدون اذن ولا مقدمات...... ودابت معاه في مشاعر جديدة ولمسات مجنونة وووقت لا بيتحسب ولا يتصدق...وقت حب بيسرقوه من الزمن اللي حرمهم سنين وبعدهم سنين اكتر.....اتنين بيشبعوا من القرب والحنان....من العشق والجنون... ************************************** في بيت عايدة والدة مصعب... مصعب وصل وسأل امه عن عطر.. عادية بحزن وحيرة : والله ما عارفة اقولك ايه بس يا ابني...هي يا حبة عيني ما بدلتش عياط قطعت قلبي...والاخر لبست هدومها واستأءنتني تنزل تتمشي وتشم هوا...كانت مقهورة ومخنوقة... مصعب بعصبية وقلق: ازاي بس تسبيها لوحدها يا امي بس ازاي!؟...دي تعبانة ولوحدها.. وكمان في حالتها دي...!؟ ياااه ياامي اعمل انا ايه بس دلوقتي...احبها منين...قوليلي هي اخدت مازن معاها!؟ عايدة بتطمنه: لا لا يا حبيبي هو نايم جوا...ماهو ده اللي خلاني اوافق انها تنزل ...ااكمن يعني لو هتمشي مش هتسيب ابنها هنا ولا ايه..؟ مصعب اتنهد بخوف ورعب: ده لو كانت بتخطط تمشي من الببيت وبس..مش من الدنيا... عادية شهقت بصدمة:يالهههوي...انت تقصد تنتحر..لا لا ..اياك تقول كدة...مش للدرجة دي ...عطر مهما كانت عاقلة بردوا...لا .... مصعب قعد بتعب ودفن وشه بين كفوفه بخوف: انتي اصلك ما تعرفيش عطر شافت ايه علي ايد رامز الكلب....ده دوقها العذاب بكل انواعه....وجات ايمان تكمل عليها....وتقطع فيها ببرود وقسوة...وحملتها ذنب فشلها سنين ...وهي يا حبيبتي هشة وخلاص ماعدتش تتحمل كل ده.... عادية قعدت بخوف وحزن: لا اله الا الله....انت هتشغلني وتوجع قلبي ليه كدة بس.....يا تري انتي فين يا بنتي ...يارب رجعها بالسلامة علشان ابنها حتي...ده غلبان هو كمان... مصعب قام بسرعة: انا نازل ادور عليها واشوف يمكن الاقيها بسرعة..وماتكنش بعدت.. عادية برجاء: يارب يا ابني...روح ..روح ربنا يطمنك عليها ويرحعها ليك ولابنها ... *********************************** في مكان هادي وساكت علي النيل عطر قاعدة بتعيط ومقهورة وقلبها بينزف ....قلبها هو اللي بيبكي قبل عيونها....من وقت ما قعدت وهي بتمنع نفسها اكتر من مرة من انها ترمي نفسها وتريح الكل منها .....بس كل مرة تتراجع وهي بتفتكر مازن ابنها وبرائته...ومصعب وحبه ليها وحنانه... فضلت تبكي وكل عمرها وسنينها وايامها مع رامز ..بتمر وتتعاد قصاد عنيها بقسوة يوم بيوم وساعة بساعة.....وافتكرت هي اتحملت ايه وشافت ايه...وانها كانت كل اللي بتتمناه وتفكر فيه انها تعيش في آمان وراحة...تعيش في هدوء..مش طالبة صعب ومستحيل...بس عاشت مع وحش...وفي النهاية اتلامت من ناس مابترحمش...ولا بتشوف...ناس عمياء...مش بتشوف غير اللي هي عايزة تشوفه وبس.... (حبة ظروف ..اصالة) حبة ظروف اتجمعت علي شكل واحدة قلبها مجررروح.....حبت تعيش بين البشر ...مالقتش بينهم اي باب مفتوح...... كل اللي جاي جايب وجع ... ياخد مكانه فرحها ويروح..... ومن النهاردة ياروووح مافي بعدك روح..... عطر بكت اكتر وقلبها بيوجعها ...هي اذنبت في ايه غلطت في ايه...اجرمت في ايه....لييه كل ما الدنيا تبتسم ليها....تيجي الدنيا وتاخد حته منها....اكن الزمن في كل مرة بيعلم عليها علامة .....علامة وجع..علامة ذل...علامة مهانة وجرح.... سندت راسها بحزن وهي بتفتكر انها عمرها ما فكرت ولا خططت انها تفرق بين مصعب وايمان...وان كل اللي حصل كان ترتيب من القدر...وان بعد مصعب عن ايمان ونفوره...منها هي مالهاش ذنب فيه...كمان قربه من عطر وحبه ليها...كان غصب عنه وعنها.... ويعني علي لف السنيين..بتهد مين... وتعلي مين.....عداااني.. ومسحت دموعها وهي بتحاول تكون قوية وتتحمل ...وتاخد حقها من الدنيا....وتصيبها من الايام.... مصعب مش لازم تفرط فيه... شر الحليم مش من مفيش...وهعيش لو مش هعيش علشااااني.... حرماني من كل الحاجات....والخوف في قلبي لما زاد قواااني... كل شئ بأوانه والنهاردة ....آواااااني ... اتنهدت بعذاااب وجرح..وعصرت قلبها بإيديها وهي بتفتكر ان لا ايمان ولا غيرها تتحمل وتعيش اللي هي عاشته وشافته...حرمان....ضرب..اهانة..وجع...جرح كرامة....واثونة....حوجة لإسم زوج قصاد الناس....خوف ورعب من الوحدة وقسوة الضياع والشارع.... اسراار في قلبي لا تتكتم ولا تحكي ولا يفهموها الناااس.... بس اللي لازم يتعرف.....كتر الالم بيموت الاحساس..... عطر صممت انها تنسي رامز وايمان والدنيا والناس....وتاخد نصيبها وحبها...والقدر اللي ربنا بعته ليها...مصعب.. مش كل ماضي بنعشقه...في ماضي لازم يتنسي ويداس...وكفاية انه اتعاااش...وقت ماناسبناش ..... عطر كانت قاعدة لا حاسة ولا واعية باللي حاوليها....وفجأة فاقت علي ايد بتضمها اتنفضت برعب ورفعت عنيها لقته مصعب..بيضمها وبيتسم... مصعب غصب عنها مش متحمل يبعد عنها وهي بالحالة دي ضمها بهدوء وهي اول ما عنيها بصت في عنيه ... بكت اكتر. وصوت عيطها علي وزاد.وجسمها بيتنفض بقهرة روح... مصعب بحزن: ششششش...كفاية..كفاية يا حبيبتي ...دموعك دي غالية اوي....انتي وعدتيني مش هتبكي تاني ... عطر بصوت مبحوح من الدموع...وكلام بيخرج بصعوبة : ااانا ليه..بيحصلي كدة...!! ااانا ما اذتش حد ااانا والله ما كنت خاينة....ولا كنت وحشة....ااانا شوفت اللي محدش شافه يا مصعب...شوفت اللي ماخدش شافه...ولا يتحمله.... مصعب بغيظ من ايمان وانها سبب حالتها دي....: طب اهدي...اهدي لو بتحبيني....وخرجها من حضنه ورفع عنيها الباكية ....تقابل عيونه الحنينة ... مصعب ابتسم: هي عيونك لما بتزعل وتبكي بتحلو كدة ازاي... عطر اتنهدت بهدوء..مش قادرة حتي تبتسم: مصعب....اياك في يوم تأذيني ولا تيجي عليا....اياك في يوم تعايرني بحبي ليك....انا مابقاش فيا مكان لوجع...وانت بالذات وجعك وجرحك هيبقي صعب...صعب اوي.. مصعب ضم ايديها وباسها بحنان وابتسم: عطر... الدنيا كلها تلومك وتوجعك الا مصعب....انا اكتر واحد واثق فيكي ...اكتر واحد.مستحيل اجرحك وواجعك..... واخد ايديها وحطها علي قلبه...انتي اتولدتي هنا....وعايشة هنا.....قلبي بقي ملكك..ومافيش حد بيتصرف في ملك غيره....وانا مابقاش ليا حكم عليه....ببساطة...انتي ملكتي قلبي وروحي...ولو يوم جرحتك هبقي بجرح نفسي. واوجع حالي...انسي...انسي يا عطر....افتكري بس حاجة واحدة....حبيبك اللي حبك من غير هدف ولا سبب...عاشق خبط علي بابك وسلم...وعاهد نفسه يتحمل ويفضل علي بابك لحد ما تحني وتكوني من نصيبه وليه ...انا بحبك يا عطر ولا عمري حبيت.ولا هحب غيرك... عطر اخيراااا ابتسمت: اااااه يا رب...يارب ما يحرمني منك.....بحبك ..بحبك مصعب غمزها: طب بقول ايه..يعني بجملة الاستعباط...انا حضنتك وانتي مش دريانة وبوست ايدك...ما تحسبي بوسه حياة ابنك... عطر شدت ايديها منه وضحكت غصب عنها: ههههههههه.بعينك....انا اصلا ازاي سيرتك تحضني كدة..... ياللا ..ياللا انا عايزة ارجع اتطمن علي مازن وماما عايدة... مصعب بحزن مصتنع:كدة...وفين ابن ماما عايدة....الغلبان الوحيد...اللي محتاج حضن دافئ وايد حنينة....وبوسة تحيه... عطر بخجل وغيظ: قوم يا مصعب...قوم ربنا يهديك...... مصعب ضحك: هههههههههه...طيب بصي بقي هنعدي نجيب هدية علي زوقك لحذيفة وچوري...علشان انا مصمم تيجي معايا نزورهم... عطر بقلة حيلة من تصميمه: طيب حاضر. بس ثانية هو انت اصلا عرفت مكاني ازاي.. مصعب ابتسم: حبيبتي ناسية اني عارفك ناعمة ورومانسية...وبتعشق